Otamme käyttöön uudistetun ilmeen, joten näet jatkossa uusia värejä ja muotoja viestinnässämme. Nimemme ja logomme pysyvät ennallaan, kuten myös laadukas palvelumme ja sitoutumisemme asiakkaidemme auttamiseen. Voit lukea lisää uudistuksesta verkkosivuiltamme.
Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2025
Viimeisin ECPR on julkaistu marraskuussa 2025 ja se tarjoaa näkemyksiä kuluttajien taloudellisesta hyvinvoinnista. Tässä raportissa syvennytään suomalaisten kuluttajien ja kotitalouksien tilanteeseen.
Luottamus talouden hallintaan on vahvistunut - eriarvoisuus syvenee
Yhä useampi suomalainen maksaa laskunsa ajallaan ja kokee pärjäävänsä arjen menoissa paremmin. Varovaisuus kuitenkin säilyy. Vuosien korkeat elinkustannukset ja jatkuva geopoliittinen epävarmuus vaikuttavat yhä moniin. Talousnäkymiin suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin, mutta elpyvä talous ei näy vielä heikoimmin toimeen tulevien taloudessa.
Talouskasvatus ja tottumukset ovat avain parempaan rahanhallintaan
Intrumin uusi rahanhallintaindeksi kertoo taloustottumusten ja lapsuudessa saadun talouskasvatuksen lisäävän luottamusta rahanhallintaan ja vahvistavan taloudellista resilienssiä. Tutkimuksen mukaan kuluttajaryhmien välillä on selviä eroja käyttäytymisessä – eri ryhmät suhtautuvat kulutukseen, säästämiseen ja talouspäätöksiin eri tavoin.
Kasvava luottamus tekoälyyn ja harkitumpaa verkko-ostamista
Kuluttajat hyödyntävät digitaalisia kanavia ja sovelluksia entistä harkitummin, arvostaen läpinäkyvyyttä ja kontrollia. Luottamus tekoälyyn lisääntyy, vaikka yksityisyys ja alustojen turvallisuus edelleen mietityttävät. Samalla hheräteostokset verkossa eivät enää kasva entiseen tahtiin, sillä kuluttajat ostavat verkkokaupoista aiempaa suunnitelmallisemmin ja harkitummin.
Suomalaisten luottamus oman talouden hallintaan on vahvistunut, mutta eriarvoisuus syvenee
Suomalaisten kuluttajien luottamus oman talouden hallintaan on vahvistunut, mutta taloudellinen eriarvoisuus syvenee. Kuluttajista 70 prosenttia maksaa nyt laskunsa ajallaan. Kuitenkin niillä, joilla maksut viivästyvät, kyse on todennäköisemmin toistuvasta tapahtumasta ja syynä on yhä useammalla rahan puute. Vuotta aiemmin maksun viivästyminen oli yleisemmin satunnainen unohdus.
Lataa raportti kuluttajien kyselystä 2025
Saat Suomea ja Eurooppaa koskevat raportitRaportin aiemmat versiot:
Tutustu maksutrendeihin ja taloudellisiin näkemyksiin
loading...