Intrumin nimissä huijaussoittoja ja -sähköpostiviestejä 

Jos epäilet yhteydenottoa huijaukseksi, ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun. Jos kyseessä ei ollut aito yhteydenotto Intrumilta ja olet antanut yhteydenottajalle henkilötietojasi, ilmoita asiasta poliisille.

Katsaus luotonhallintamarkkinaan 04 | 2020

Tähän katsaukseen olemme keränneet tietoa siitä, miten koronan vaikutukset näkyvät Intrumin liiketoiminnassa Suomessa. Lyhyesti voidaan todeta, että perinnän onnistuminen on toistaiseksi hyvällä tasolla, maksusuunnitelmia tosin laaditaan nyt yhä useammin. Asiakkaamme ovat luottavaisia palveluumme, mutta luottoriskit huolettavat monia.

Perinnän onnistuminen toistaiseksi hyvällä tasolla, maksusuunnitelmia laaditaan yhä useammin

Korona näkyy asiakaspalvelussamme lisääntyneitä yhteydenottoina niin yrityssaatavien kuin yksityishenkilöiden saatavien perintään liittyen. Asiakkaat haluavat sopia erilaisia maksujärjestelyjä ja näemme, että sekä eräpäivien siirtojen sekä maksusuunnitelmien määrissä on tapahtunut merkittävä kasvu alkuvuoteen verrattuna. Perinnän onnistuminen on silti edelleen hyvällä tasolla. Asiakaspalvelumme on ajoittain ruuhkautunut, mutta NPS-lukumme on pysynyt varsin korkealla edelleen. Se kertoo asiakkaiden kokevan saavansa asiansa hyvin hoidettua ja olevan erittäin tyytyväisiä asiointiinsa Intrumilla. Ennustamme asiakasyhteydenottojen määrien kasvavan edelleen talouden äkkipysähdyksestä ja lomautuksista johtuen. Olemme kuitenkin palkanneet sekä tähän tarpeeseen että kesälomien tuuraajiksi kymmeniä uusia työntekijöitä asiakaspalvelutiimeihimme. Heidän koulutuksensa etenee hyvällä mallilla.

– Asiakaspalvelumme työntekijät ovat erittäin ammattitaitoisia ja asiantuntevia. Intrumilla on käytössään hyvät tekniset alustat, joiden avulla asiakas ohjataan tarvittavan erityisosaamisalueen asiantuntijoiden piiriin. Seuraamme jatkuvasti asiakaspalvelun volyymien kehitystä ja laatua. Olemme täällä asiakkaitanne varten, toteaa Mirjam Sarkki, Intrum Oy:n operatiivinen johtaja. 

Suosittelemme edelleen perintätoimeksiantojen lähettämistä Intrumille. Mitä nopeammin perintäprosessi saadaan vireille, sen paremmat mahdollisuudet maksamisesta on sopia asiakkaiden kanssa. Kaikkien osapuolten intressissä on päästä hyvään lopputulokseen maksusuunnitelman osalta. Kun raha kiertää taloudessa, se hyödyttää koko yhteiskuntaa.

Asiakkaamme luottavaisia palveluumme, luottoriskit huolettavat

Koronan vaikutukset eivät näkyneet vielä merkittävästi yritysten maksuviiveissä vuoden ensimmäisellä kvartaalilla, selviää laatimastamme raportista. On odotettavissa, että yritysten maksuviiveet kuin myös konkurssien määrät tulevat kasvamaan vuoden toisella neljänneksellä ja sen jälkeen. 

Asiakkaidemme saatavien hallinnan prosessit toimivat hyvin, ja olemme tehneet niihin tarvittaessa hienosäätöjä. Monet asiakkaistamme seuraa nyt erityisen tarkasti luottoriskien kehitystä. Mikäli yritykselläsi ei ole vielä Intrumin Luottotietopalveluita käytössä, nyt on hyvä hetki aktivoida käyttäjätunnukset palveluun. Meiltä on mahdollista saada myös räätälöity Jatkuva Rating -palvelu, jolla voit seurata itse määrittämiesi yritysten maksuviiveiden kehitystä reaaliajassa; se tuo tietynlaista lisävarmuutta oman kassavirran ennustamiseen.

– Luottoriskien hallinta korostuu myös perinnässä, muistutukset ja maksuvaatimukset kannattaa lähettää ajallaan. Silloin asiakkaiden saldot pysyvät kohtuullisina, ja riskit eivät pääse kasvamaan. Loppuasiakkaan kannalta maksuista selviäminen on myös helpompaa, kun maksut eivät ole kasaantuneet. Maksusuunnitelmien tekemisellä vältetään oikeudellisen perinnän ja trattojen protestoinnin asiakkaille aiheuttamia ongelmia, sanoo Juha Iskala, Intrumin myynti ja markkinointijohtaja.

Lue myös tiedote Oikeusministeriön lakiehdotuksista perintää koskien ja Intrumin kannanotot.