Informaatio- ja analytiikkapalvelut

Luottotiedot

Meiltä kattavin kuva yritysten sekä kuluttajien maksamisesta. Luottotietoja hyödyntämällä autamme luottoriskien hallinnassa ja myynnin optimoinnissa.
Luottotietopalvelun Intrum Web

Tarvitsetko tunnukset Luottotietopalvelun verkkopalveluun?


Informaatio- ja analytiikkapalvelumme

Hyödyllistä tietoa luottotietopalveluista


Kuinka saan palvelun käyttöön?

Saat palvelut heti käyttöösi verkkopalvelustamme.

Kysy lisää palveluista, autamme mielellämme! Puh. 09 3154 4880 / asiakaspalvelu@intrum.com

Kysymyksiä ja vastauksia

Useimmin kysytyt kysymykset:

Kuinka saan Intrum Luottotietopalvelut käyttööni?

Sopimusasiakkaille on tarjolla etuja sekä laajemmat palvelut käyttöösi, joten suosittelemme tekemään kanssamme vuosisopimuksen, joka pitää sisällään luottotietojen sekä perintäpalveluiden käytön.

Voit tilata yksittäisiä luottotietoja Luottotietojen verkkokaupasta osoitteesta www.suomenluottotieto.fi

Jätä alla olevan linkin kautta yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä sopimusasioista.

Jätä tästä yhteydenottopyyntö

Kuinka saan tunnukset Luottotietopalvelun verkkopalveluun?

Mikäli sinulla on sopimus kanssamme voit tilata käyttäjätunnukset verkkopalveluun alla olevan linkin kautta.

Käyttäjätunnuksista ei veloiteta, joten voit tilata tunnuksia niin monelle kuin yrityksessänne on tarve.

Tilaa tunnukset tästä

Mitä luottotietojen haku maksaa?

Luottotietojen tarkistus on hyvin edullista verrattuna luottotappioon jonka voit estää tutkimalla asiakkaasi ja yhteistyökumppanisi etukäteen.

Sopimusasiakkaille yksityishenkilön luottotietojen tarkastus on 0,80 euroa/kysely ja yritysten luottotietojen tarkastukset ovat alkaen 2,50 euroa. Yritysten luottotietojen tarkastukseen on tarjolla laajasti erilaisia palveluita tarpeen laajuuden mukaan. Kerromme mielellämme lisää sinun tarpeisiisi sopivista palveluista ja hinnoista.

Miksi en pääse kirjautumaan palveluun?

Suosittelemme käyttämään verkkopalvelua Chrome selaimella.

Huomioithan, että sinulla tulee olla evästekäytäntö sallittuna internet selaimen asetuksista. Alla polku jota kautta pääset hyväksymään evästekäytännön Chrome selaimessasi.

Asetukset - Lisäasetukset - Yksityisyys ja turvallisuus - Sivustoasetukset - Evästeet ja sivustotiedot - Salli sivustojen tallentaa ja lukea evästetietoja

Settings - Privacy and security - Site Settings - Cookies and site data - Allow sites to save and read cookie data

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Kokeile tarvittaessa tilata uusi salasana.

Huomioithan, että Perinnän ja Luottotietopalvelun verkkopalveluihin on omat verkkopalvelut ja käyttäjätunnukset. Mikäli et edelleenkään pääse kirjautumaan palveluun niin ole yhteydessä sähköpostitse luottopaatos@intrum.com tai puhelimitse (09) 2291 1660.

Olen kirjautumassa perintäpalveluihin?

Perinnän Intrum Web toimii eri osoitteessa ja sinne on omat käyttäjätunnukset. Perinnän Intrum Web -palvelussa voit jättää erääntyneet laskut perintään, sekä seurata perinnässä olevia saataviasi.

Kirjaudu tästä Perinnän Intrum Web -palveluun

Tilaa tästä tunnukset Perinnän Intrum Web -palveluun

Mikä on luottoraja?

Luottorajalla tarkoitetaan enimmäisrahasummaa, jolla yritykselle kannattaa myydä luotolla (eli laskulla) maksuajan puitteissa. Kun tilaat luottosuosituksen luottotietopalvelumme kautta, voit ehdottaa luottorajaa, johon asiantuntijamme ottaa kantaa luottosuositusta antaessaan. 

Mistä luottosuositus muodostuu?

Luottosuositusta varten Luottotietopalvelumme asiantuntija analysoi sen yrityksen luottotiedot, josta kysely tehdään. Analyysissä käytetään hyväksi yhteen yrityksen perus- ja rekisteritietoja, Intrumin omasta luottotietorekisteristä saatavia maksutapatietoja (mm. maksuviivetiedot), luottotietoyhtiöiden julkisia maksuhäiriömerkintöjä, tilinpäätöstietoja sekä muita julkisia merkintöjä.

Suosituksessa ilmoitetaan vastuuhenkilötiedot ja arvioinnissa huomioidaan vastuuhenkilöiden tausta lain sallimissa rajoissa. Luottotietopalvelu analysoi ja perustelee tiedot. Luottosuositus on luettavissa Luottotietopalvelun verkkopalvelussa.

Suositus voi olla myönteinen (hyväksytty), kielteinen (käteisasiakas) tai siinä voidaan suositella käyttämään luotonannossa vakuuksia. Suosituksen tilaaja päättää viimekädessä itse luoton suuruudesta ja siihen liittyvistä ehdoista.

Mitä tarkoittaa luottotieto?

Luottotiedoilla tarkoitetaan tietoja, jotka kertovat henkilön tai yrityksen maksukyvystä tai maksuhalukkuudesta tai jotka muulla tavalla kuvaavat henkilön tai yrityksen kykyä vastata sitoumuksistaan. Luottotietoja käytetään luottoa myönnettäessä tai luottoa valvottaessa.

Luottotietomerkintää kutsutaan usein myös maksuhäiriöksi.

Miksi maksuhäiriömerkintä?

Maksuhäiriömerkintä voidaan rekisteröidä luottotietoihin pitkittyneen maksulaiminlyönnin seurauksena usealla eri tavalla.

Yksittäinen maksuhäiriömerkintä säilyy luottotietorekisterissä sen lajista riippuen kahdesta viiteen vuotta. Perusteet maksuhäiriömerkinnän syntymiselle ja säilytysajalle on määritelty luottotietolaissa.

Mihin luottotietolakia tarvitaan?

Kuluttajia, yrityksiä ja yritysten vastuuhenkilöitä koskeva luottotietojen sääntely on koottu luottotietolakiin. Lakia sovelletaan luottotietojen tuottamiseen, tallettamiseen, luovuttamiseen, käyttöön ja muuhun käsittelyyn. Luottotietolaki löytyy täältä.

Mitä tarkoittaa maksuviivemerkintä?

Maksuviiveenä saadaan rekisteröidä perintäpalvelussa oleva riidaton saatava. Intrumin luottotietorekisterissä maksuviive voi olla
avoin maksuviive, jolloin perinnässä olevaa laskua ei ole maksettu, tai
maksettu maksuviive, jolloin nimensä mukaisestikin lasku on maksettu.

Maksuviiveitä saadaan säilyttää luottotietorekisterissä 6 kk. Mikäli maksuviiveen aiheuttanutta saatavaa ei makseta, se voi edetä maksuhäiriömerkinnäksi.

Luottosuosituksia varten maksuviiveet kerätään Intrumin omasta luottotietorekisteristä. Luottosuosituksen yhteydessä maksuviiveistä välitetään viiveen rekisteröintipäivämäärä, avoinna olevan saatavan pääoma ja velkojan toimiala.

Haluaisin tarkastaa vain yhden asiakkaaan luottotiedot, mitä teen?

Jos sinulla tulee eteen vain muutama luottotietojen tarkistus vuodessa, sinun kannattaa käyttää luottotietojen verkkokauppaamme.

Verkkokaupasta voit ostaa juuri sen tiedon, jota tarvitset ilman rekisteröitymistä ja sisäänkirjautumista.

Klikkaa tästä luottotietojen verkkokauppaan

Miten yrityksen maksuhäiriömerkintä eroaa maksuviivemerkinnästä?

Maksuhäiriömerkintä voi syntyä kun perinnässä ollut lasku jätetään maksamatta maksuvaatimuksista huolimatta. Maksuhäiriömerkintä vaatii siis aina pitkittyneen maksujen laiminlyönnin. Maksuhäiriömerkintä ei tule kohteelleen yllätyksenä, vaan siitä on etukäteen tiedotettu ja varoitettu. Perusteet maksuhäiriömerkinnän syntymiselle on määritelty luottotietolaissa.

Maksuviivemerkintä taas syntyy heti silloin, kun lasku siirtyy Intrumille perintään. Maksuviivemerkintä löytyy Intrumin omasta Luottotietorekisteristä. Lue lisää maksuviivemerkinnästä.

Maksuviivemerkintä antaa siis ajantasaisimman kuvan yrityksen maksukäyttäytymisestä, eikä automaattisesti ole este esimerkiksi luottokaupalle. Maksuhäiriömerkintä on taas merkki yrityksen vakavista maksuvaikeuksista, jolloin luotolla myyntiä ei yleensä suositella. 

Luottotietopalvelun verkkopalvelu sekä sisäänkirjautuminen ovat uudistuneet.

Mikäli olet sopimusasiakas ja et ole saanut tunnuksia, olethan meihin yhteydessä.

Tutustu palveluun