Luottotietopalvelut

Luottotietojen säännöllinen tarkistus kannattaa. Niin voit vähentää perinnän tarvetta ja pienentää luottotappioriskiä.

Luottotiedot

Luottotietojen tarkistus vähentää perinnän tarvetta

Luottotietopalvelumme on markkinoiden laajimpaan ja ajantasaisimpaan tietoon perustuva riskienhallintapalvelu. Tarkastamalla uusien ja nykyisten asiakkaidesi luottotiedot säännöllisesti varmistut siitä, että myyt maksukykyisille asiakkaille. Luottotietopalvelun avulla hallitset luottoriskit ja turvaat liiketoimintasi jatkuvuuden. 

Tarjoamme työkaluja niin luottotietojen tarkastamiseen kuin luottokelpoisuuden seurantaankin. Myös nykyisten asiakkaiden maksukyky kannattaa tarkistaa säännöllisesti. Luottotietopalvelun kautta saat tietoja sekä kuluttajista että yrityksistä. Lataa PDF-esite ja tutustu lisää luottotietopalveluumme.

Tunne asiakkaasi ja ennakoi ajoissa - tarkista luottotiedot

  • Tarkistamalla luottotiedot etukäteen voit kohdista kaupankäynnin maksukykyisiin asiakkaisiin.
  • Tarjoamme käyttöönne sekä henkilöluottotiedot että yritysluottotiedot.
  • Seuraa jatkuvien asiakkaidesi taloudellista tilannetta säännöllisesti ja pystyt reagoimaan maksukyvyssä tapahtuviin muutoksiin.
  • Luottotietojen tarkistus hoituu kätevästi verkkopalvelussamme.
  • Käytössäsi on markkinoiden laajin luottotietorekisteri.

Luottotietopalvelu on sopimusasiakkaamme käytettävissä. Intrum Web -verkkopalvelu on helppokäyttöinen, ja se on mahdollista integroida osaksi yrityksesi liiketoimintaprosesseja. Intrum Webissä tarkistat asiakkaasi tai yhteistyökumppanisi luottotiedot.

Ota yhteyttä

Haluatko kuulla lisää luotonhallinnan palveluistamme? Ota yhteyttä, autamme mielellämme!

Puhelin 09 315 448 80
asiakaspalvelu@intrum.com

Voit myös jättää meille yhteystietosi, niin olemme sinuun yhteydessä.








Luottotietojen verkkokauppa

Yksittäiset luottotiedot verkkokaupasta

Verkkokaupasta saat yksittäiset kattavat luottotietoraportit ja -suositukset yrityksistä nopeasti ilman sisään kirjautumista ja rekisteröintiä.

Yrityksesi harjoittaa ehkä pääasiassa käteiskauppaa, mutta yksittäinen yritysasiakas haluaa ostaa laskulla. Tai olet yksityishenkilönä tilaamassa kallista remonttia rakennusfirmalta ja haluat varmistua, että yrityksen talous on kunnossa. Jos yritysluottotietojen tarkistustarpeesi on satunnaista, luottotietojen verkkokauppa on ratkaisumme sinulle.

Kysymyksiä ja vastauksia

Usein kysyttyä - Luottotiedot

Mikä on luottoraja?

Luottorajalla tarkoitetaan enimmäisrahasummaa, jolla yritykselle kannattaa myydä luotolla (eli laskulla) maksuajan puitteissa. Kun tilaat luottosuosituksen luottotietopalvelumme kautta, voit ehdottaa luottorajaa, johon asiantuntijamme ottaa kantaa luottosuositusta antaessaan. 

Mistä luottosuositus muodostuu?

Luottosuositusta varten Luottotietopalvelumme asiantuntija analysoi sen yrityksen luottotiedot, josta kysely tehdään. Analyysissä käytetään hyväksi yhteen yrityksen perus- ja rekisteritietoja, Intrumin omasta luottotietorekisteristä saatavia maksutapatietoja (mm. maksuviivetiedot), luottotietoyhtiöiden julkisia maksuhäiriömerkintöjä, tilinpäätöstietoja sekä muita julkisia merkintöjä.

Suosituksessa ilmoitetaan vastuuhenkilötiedot ja arvioinnissa huomioidaan vastuuhenkilöiden tausta lain sallimissa rajoissa. Luottotietopalvelu analysoi ja perustelee tiedot. Luottosuositus on luettavissa Luottotietopalvelun verkkopalvelussa.

Suositus voi olla myönteinen (hyväksytty), kielteinen (käteisasiakas) tai siinä voidaan suositella käyttämään luotonannossa vakuuksia. Suosituksen tilaaja päättää viimekädessä itse luoton suuruudesta ja siihen liittyvistä ehdoista.

Mitä tarkoittaa luottotieto?

Luottotiedoilla tarkoitetaan tietoja, jotka kertovat henkilön tai yrityksen maksukyvystä tai maksuhalukkuudesta tai jotka muulla tavalla kuvaavat henkilön tai yrityksen kykyä vastata sitoumuksistaan. Luottotietoja käytetään luottoa myönnettäessä tai luottoa valvottaessa.

Luottotietomerkintää kutsutaan usein myös maksuhäiriöksi.

Miksi maksuhäiriömerkintä?

Maksuhäiriömerkintä voidaan rekisteröidä luottotietoihin pitkittyneen maksulaiminlyönnin seurauksena usealla eri tavalla.

Yksittäinen maksuhäiriömerkintä säilyy luottotietorekisterissä sen lajista riippuen kahdesta viiteen vuotta. Perusteet maksuhäiriömerkinnän syntymiselle ja säilytysajalle on määritelty luottotietolaissa.

Mihin luottotietolakia tarvitaan?

Kuluttajia, yrityksiä ja yritysten vastuuhenkilöitä koskeva luottotietojen sääntely on koottu luottotietolakiin. Lakia sovelletaan luottotietojen tuottamiseen, tallettamiseen, luovuttamiseen, käyttöön ja muuhun käsittelyyn. Luottotietolaki löytyy täältä.

Mitä tarkoittaa maksuviivemerkintä?

Maksuviiveenä saadaan rekisteröidä perintäpalvelussa oleva riidaton saatava. Intrumin luottotietorekisterissä maksuviive voi olla
avoin maksuviive, jolloin perinnässä olevaa laskua ei ole maksettu, tai
maksettu maksuviive, jolloin nimensä mukaisestikin lasku on maksettu.

Maksuviiveitä saadaan säilyttää luottotietorekisterissä 6 kk. Mikäli maksuviiveen aiheuttanutta saatavaa ei makseta, se voi edetä maksuhäiriömerkinnäksi.

Luottosuosituksia varten maksuviiveet kerätään Intrumin omasta luottotietorekisteristä. Luottosuosituksen yhteydessä maksuviiveistä välitetään viiveen rekisteröintipäivämäärä, avoinna olevan saatavan pääoma ja velkojan toimiala.

Haluaisin tarkastaa vain yhden asiakkaaan luottotiedot, mitä teen?

Jos sinulla tulee eteen vain muutama luottotietojen tarkistus vuodessa, sinun kannattaa käyttää luottotietojen verkkokauppaamme.

Verkkokaupasta voit ostaa juuri sen tiedon, jota tarvitset ilman rekisteröitymistä ja sisäänkirjautumista.

Klikkaa tästä luottotietojen verkkokauppaan

Miten yrityksen maksuhäiriömerkintä eroaa maksuviivemerkinnästä?

Maksuhäiriömerkintä voi syntyä kun perinnässä ollut lasku jätetään maksamatta maksuvaatimuksista huolimatta. Maksuhäiriömerkintä vaatii siis aina pitkittyneen maksujen laiminlyönnin. Maksuhäiriömerkintä ei tule kohteelleen yllätyksenä, vaan siitä on etukäteen tiedotettu ja varoitettu. Perusteet maksuhäiriömerkinnän syntymiselle on määritelty luottotietolaissa.

Maksuviivemerkintä taas syntyy heti silloin, kun lasku siirtyy Intrumille perintään. Maksuviivemerkintä löytyy Intrumin omasta Luottotietorekisteristä. Lue lisää maksuviivemerkinnästä.

Maksuviivemerkintä antaa siis ajantasaisimman kuvan yrityksen maksukäyttäytymisestä, eikä automaattisesti ole este esimerkiksi luottokaupalle. Maksuhäiriömerkintä on taas merkki yrityksen vakavista maksuvaikeuksista, jolloin luotolla myyntiä ei yleensä suositella. 

Asiakkaamme kertovat

Posti Group Oyj

"Panostus luotonhallinnan alkupäähän vähensi perinnän tarvetta" Lue lisää >>

Lassila & Tikanoja

"Kun pystymme tunnistamaan riskiasiakkaan paremmin prosessin eri vaiheissa, vaikutukset näkyvät muun muassa luottotappioiden pienentymisenä". Lue lisää >>


Vastaa Intrum Luottotietopalveluiden kyselyyn

Vastaamalla autat meitä kehittämään palveluitamme