Suojaudu huijauspuheluilta ja -viesteiltä 

Intrum ei koskaan pyydä sinua jakamaan henkilökohtaisia tietoja, kuten salasanoja, maksutietoja tai vahvistuskoodeja puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestillä. Jos saat tällaisen pyynnön, älä vastaa. Suojautuaksesi huijauksilta, kirjaudu Oma Intrum -palveluun, jossa voit tarkistaa, onko sinulla avoimia maksuasioita kanssamme ja maksaa turvallisesti.  

 

Vastuullisuustavoitteiden toteuma vuonna 2024

Intrum edistää taloudellista hyvinvointia auttamalla ihmisiä hoitamaan maksut ajallaan muistuttamalla erääntyneistä laskuista tai selviytymään jo perintään siirtyneistä maksuistaan. Samalla autamme yrityksiä ja organisaatioita saamaan maksun tuotteistaan ja palveluistaan, jotta ne voivat investoida, kasvaa ja työllistää. Roolimme yhteiskunnassa kytkeytyy siis vahvasti terveen talouden ja positiivisen maksukulttuurin edistämiseen, mikä on paitsi liiketoimintamme myös vastuullisuusajattelumme ydin. Miten onnistuimme vastuullisuustavoitteissamme vuonna 2024?

Vastuullisuustyömme osa-alueet 

Tekemisemme ja tavoitteidemme keskiössä on olla niin sosiaalisesti, ympäristöllisesti kuin taloudellisestikin vastuullinen toimija. Luotonhallinnan johtavana toimijana tunnistamme myös yhteiskunnallisen vastuun. Vastuullisuustyömme osa-alueet ovat: 

  • Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
  • Ihmiset ja yhteisöt
  • Hyvä hallinto  
  • Ilmasto ja ympäristö

 

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Vaikutamme aktiivisesti toimialamme vastuulliseen kehitykseen.

Osallistuimme vuoden 2024 aikana aktiivisesti toimialamme vastuulliseen kehitykseen. Pidimme tiiviisti yhteyttä viranomaisiin ja otimme kantaa hyvän perintätavan, maksuviivästysdirektiivin ja sähkömarkkinalain kehitykseen sekä hallituksen esitykseen etäyhteyksien käytön edistämisestä oikeudenkäynneissä. Lisäksi osallistuimme ulosottolaitoksen toimipaikkaverkoston arviointiin.

Osana digitaalisen laskunvälityksen ja taloushallinnon kehittämistä vaikutamme Tieken koordinoiman verkkolaskufoorumin käyttäjäryhmän jäsenenä ja Valtiokonttorin Peppol-seurantaryhmässä. Kyseessä on Verkkolaskuvisio 2030 strategiatyö yhteistyössä operaattoreiden ja muiden keskeisten toimijoiden kanssa, jolla määritetään aineistovälityksen kehityssuuntaa Suomessa. Tavoitteena on Peppol-hankintasanomien ja laskutuksen edistäminen kansallisesti osana EU:n määrittelemiä reunaehtoja.

Käytämme yrityksemme tutkimusdataa lisäämään vastuullisuutta luotonhallinnassa ja herättämään yhteiskunnallista keskustelua. Lisäämme talousosaamista yhteiskunnassamme. 

Vuonna 2024 jatkoimme viestinnällistä yhteistyötä Takuusäätiön kanssa herättääksemme yhteiskunnallista keskustelua velkaongelmista ja keinoista niiden torjumiseksi. Aktivoiduimme myös talousosaamisen toimijaverkostossa ja sen alle perustetussa talousosaamisen tutkimusverkostossa. Julkaisimme useita yritysten ja kuluttajien taloustilanteesta kertovia tutkimusraportteja ja tiedotteita, kuten Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti, Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti sekä paikalliseen laskunvälityksen ja perinnän dataan perustuvat neljännesvuosittaiset katsaukset yritysten maksuviiveistä ja kuluttajien velkaantumisesta. Tutkimuksemme herättivät paljon kiinnostusta mediassa ja niistä uutisoivat mm. Yle ja Hufvudstadsbladet.

Ihmiset ja yhteisöt

Autamme yksilöitä ja yrityksiä pääsemään irti veloistaan tarjoamalla asiantuntevaa, ymmärrettävää ja ystävällistä asiakaspalvelua. 

Viime vuonna kauttamme maksettiin 1 508 847 velkaa ja autoimme 41 950 ihmistä pääsemään veloistaan. Pelkästään puhelimitse kohtasimme maksuasioissa 680 000 ihmistä. Lisäksi Oma Intrum -verkkopalvelussamme asioitiin yli miljoona kertaa. Asiakkaiden kunnioittava kohtaaminen, heidän asioidensa eettinen hoitaminen ja tietojen turvallinen käsittely ovat osa Intrumin liiketoiminnan ja vastuullisuuden ydintä. Vuonna 2024 asiakaskokemuslukumme (CSAT) oli 4,25 / 5 ja asiantuntijuusindeksi 4,2 / 5. Jäimme hiukan tavoitteestamme, joka on molemmissa 4,5 / 5. Asiakaspalvelumme kehitystyö on jatkuvaa ja toteutamme vuoden 2025 aikana useita toimenpiteitä palvelun kehittämiseksi. Asetamme tavoitteemme korkealle, sillä haluamme tarjota asiakkaillemme parasta mahdollista palvelua.

Varmistamme, että yritykset ja yhteisöt saavat maksun tuotteistaan ja palveluistaan. Tuemme asiakkaan tervettä taloutta.

Varmistamme palvelujemme ja ratkaisujemme sekä saatavien kotiuttamisen onnistuman kehittämisellä, että yritykset ja yhteisöt saavat maksun tuotteistaan ja palveluistaan sekä voivat tehdä vastuullisia luottopäätöksiä. Mittaamme onnistumistamme asiakaskokemuskyselyllä, jonka keskeinen mittari on asiakastyytyväisyys. Tavoitteemme on 7,5 / 10 ja viime vuonna pääsimme tähän tavoitteeseen.

Olimme myös mukana positiivisen luottotietorekisterin kehityshankkeen ensimmäisessä ja toisessa vaiheessa. Tämän lisäksi kehitimme verkkopalveluamme ja toimme sinne uusia viestintätapoja ja kanavia asioinnin sujuvoittamiseksi. Mahdollisimman reaaliaikainen tieto ja tiedonvälitys niin asiakkaille kuin loppuasiakkaillekin parantaa maksukäyttäytymistä.

Tarjoamme henkilöstöllemme hyvän ja turvallisen työyhteisön. Edistämme ja edellytämme yhdenvertaisuutta, syrjimättömyyttä sekä yhteisöllisyyden toteutumista. Panostamme henkilöstömme osaamiseen, kehittymiseen ja hyvinvointiin.

Työyhteisömme osalta mittaamme vastuullisuustavoitteidemme toteutumista hyvinvointi-, leadership- ja sitoutuneisuusindekseillä. Lisäksi seuraamme sukupuolijakaumaa johtotehtävissä. Vuonna 2024 saavutimme tavoitteemme pääosin – ainoastaan henkilöstömme sitoutuneisuusindeksin osalta jäimme hiukan. Työmme henkilöstön hyvinvoinnin edistämiseksi on jatkuvaa ja kuluvan vuoden aikana edistämme erityisesti niitä toimenpiteitä, joista olemme sopineet henkilöstön sitoutuneisuuden vahvistamiseksi.

  • Hyvinvointi-indeksi 80 / 100 (tavoite 80 / 100)
  • Sitoutuneisuusindeksi 77 / 100 (tavoite 80 / 100)
  • Leadership-indeksi 86 / 100 (tavoite 85 / 100)
  • Sukupuolijakauma johtotehtävissä 56 % / 44 % (tavoite 60 / 40)

Hyvä hallinto

Sisällytämme vastuullisuuden kaikkeen liiketoimintaamme, johtamiseemme ja päätöksentekoomme. Haluamme olla avoimia ja läpinäkyviä toiminnassamme. Lait, viranomaisohjeet ja säädökset sekä eettiset toimintaperiaatteet ohjaavat tiukasti liiketoimintaamme.  Edellytämme sidosryhmiltämme sitoutumista kestäviin toimintaperiaatteisiin.

Hyvää hallintoa ohjaavat yrityskohtaiset sisäiset säännöt (Internal Rules) ja sääntöjen noudattamista arvioidaan vuosittain konsernin ja compliance officerin koordinoimassa tarkastuksessa. Sisäisen ohjauksen toteutumisen arvioinnissa ei havaittu poikkeamia. Toimintamme tavoitteena on myös täyttää ISO 9001:2015 standardivaatimukset. Kiva Sertifiointi Oy:n seuranta-auditoinnnissa 8.-9.10.2024 ei löydetty poikkeamia. Myöskään sisäisen laadunvalvonnan auditoinneissa ei löytynyt poikkeamia vuonna 2024. Sisäisiä auditointeja pidettiin vuosisuunnitelman mukaisesti yhdeksän.

Osana hyvän hallinnon tavoitteiden toteutumista kysymme vuosittain, miten henkilöstö kokee arvojen toteutuvan Intrumin toiminnassa. Tätä mitataan kulttuuri-indeksillä, jonka tavoite on yli 85 / 100. Kulttuuri-indeksi vuonna 2024 oli 82 / 100. Tavoitteemme on tuoda läpinäkyvyyttä arvoihimme ja toimintaamme muun muassa julkisella vastuullisuusohjelmallamme, jonka julkaisimme ensimmäistä kertaa kesäkuussa 2024.

Hankinta- ja tietojenkäsittelysopimusten hallinnointiin, seurantaan ja auditointiin on konsernin sisäisesti säännellyt prosessit, joita jatkuvasti kehitetään. Uusi työkalu sopimusten hallintaan otettiin käyttöön vuonna 2024.

Hyödynnämme ja käsittelemme dataa vastuullisesti. Estämme harmaata taloutta osana prosessejamme.

Tietosuoja-asetus sekä tietoturvavaatimukset ovat integroitu Intrumin Internal Rules -ohjeistoon ja toimintaan laajasti. Toimintaamme auditoitiin myös vuonna 2024 konsernin Control and Compliance Monitoring -auditoinnilla, jonka aiheina olivat lainsäädäntö ja compliance, riskienhallinta, identiteetin- ja pääsynhallinta, järjestelmä- ja verkkoturvallisuus sekä turvallinen konfigurointi. Henkilöstömme vuotuisten tietosuoja- ja tietoturvakoulutusten tavoitetaso on 97 %. Vuonna 2024 seitsemän tietoturvakoulutuksen suoritusaste oli 99,2 % ja kahden tietosuojakoulutuksen suoritusaste 99,3 %.

Ilmasto ja ympäristö

Etsimme jatkuvasti parempia ratkaisuja, jotta toimintamme ympäristövaikutukset pienenevät. Olemme vastuullinen toimija asiakkaidemme arvoketjussa.

Raportoimme päästöistä GRI:n mukaisesti ja tilikaudesta 2025 alkaen ESRS-standardien mukaisesti. Konsernin tavoitteenamme on ollut vähentää päästöjä 20 % vuoteen 2030 mennessä vuoden 2019 lähtötasosta. Intrum Oy:n vuoden 2024 tavoitteeseen laskettavat päästöt olivat 70 prosenttia vähemmän vuoteen 2019 verrattuna.

Intrum Oy:n vuoden 2024 kaikki raportoidut päästöt olivat 412,6 tCO2e. Scope 2 -luokan päästöt olivat 49,7 tCO2e ja Scope 3 -luokan päästöt 362,9 tCO2e. Scope 1 -luokan päästöjä Intrum Oy:llä ei ole. Scope 2 -luokan päästöt vähenivät 13 prosentilla edelliseen vuoteen verrattuna johtuen suurelta osin Helsingin konttoriimme asennetusta tilakohtaisesta sähkönkulutusmittarista, joka mahdollistaa oikeamman kulutustiedon. Scope 3 -luokan päästöt, jotka koostuvat työmatkustamisesta, hankinnoista sekä polttoaineiden ja sähkön epäsuorista päästöistä, vähenivät 27 prosenttia. Päästöjen vähenemistä tapahtui ennen kaikkea työmatkustamisen päästöissä, jonka kehitystä ohjaa palaverikäytänteiden jatkuva digitalisoituminen, tiukempi matkustuspolitiikka sekä työsuhdeautokantamme muutos. Raportoitujen päästöjen lisäksi mittaamme ja seuraamme myös aineistovälityksen ja jätteiden päästöjä. Näitä päästöjä ei kuitenkaan vielä ole otettu osaksi raportoituja Scope 3 -päästöjä.

Tavoitteenamme on määritellä uusi vertailukohta päästötavoitteille, vähennystavoitteen yhdenmukaistaminen Pariisin ilmastosopimuksen kanssa sekä ympäristösertifiointi (ISO 14001) vuoteen 2026 mennessä. Näiden osalta työmme jatkuu edelleen.

Suomen Intrumin päästövähennystavoitteen onnistuma vuosina 2019-2024
Suomen Intrumin päästövähennystavoitteen onnistuma vuosina 2019-2024

Olemme sitoutuneet jatkamaan työtämme vastuullisuuden parissa ja parantamaan jatkuvasti toimintamme vaikutuksia yhteiskuntaan, ihmisiin ja ympäristöön. Kiitämme kaikkia sidosryhmiämme yhteistyöstä ja tuesta.

Lue lisää Intrum-konsernin vastuullisuustavoitteiden toteumasta: Annual & Sustainability Report 2024