
01.09.2025
Tehokas saatavien hallinta vahvistaa Starkin kannattavuutta ja kilpailukykyä
Stark toimii rakentajien luotettavana kumppanina Suomessa noin 1 000 rakentamisen asiantuntijan voimin valtakunnallisen 27 myymälän verkoston sekä vuorokauden ympäri palvelevien jakelukeskusten ja verkkokaupan kautta. Intrumin laskunvälityksen, muistutusten ja perinnän avulla Starkin saatavien kierto nopeutui ja asiakastyytyväisyys parani.
Reiluus ja luotettavuus ovat asioita, joista Stark haluaa olla tunnettu. Intrum on nyt mukana tekemässä arjesta helpompaa ja laskujen käsittelystä sujuvampaa Starkin yli 45 000 laskutusasiakkaalle. Valtaosa Starkin asiakkaista on pieniä ja suuria rakennusalan yrityksiä aina paikallisista pienyrityksistä valtakunnallisesti toimiviin rakennuskonserneihin, mutta Stark tekee myös kuluttajakauppaa. Stark etsi laskunvälityksen, muistutusten ja perinnän palveluihin uutta kumppania, jonka prosesseissa olisi riittävästi joustavuutta, mahdollisuuksia asiakaskohtaisiin räätälöinteihin sekä asiakasystävällinen tapa hoitaa laskutus- ja perintäasioita. Aiemman kokemuksen perusteella Starkilla haluttiin varmistaa, että uusi kumppani auttaisi tehostamaan ja automatisoimaan prosessia juuri sopivasti.
– Intrum valikoitui kumppaniksi asiakaspalvelumallinsa, pitkän kokemuksensa, joustavuutensa ja vakiintuneen maineensa ansiosta, Starkin talousjohtaja Sari Nordblad kertoo.
Intrum välittää Starkin puolesta vuosittain noin 800 000 laskua. Palveluun kuuluu maksumuistutusten ja perinnän osalta niin yritysperintää kuin kuluttajaperintääkin. Suurin osa laskuista välitetään verkkolaskuina, joita on 80 prosenttia. Toiseksi eniten laskuja välitetään sähköpostiosoitteisiin ja muutamia prosentteja vielä perinteisinä paperilaskuina.
Palvelujen käyttöönottoprojektissa saumaton yhteistyö on onnistumisen avain
Laskunvälityksen ja muiden saatavien hallinnan palvelujen osalta käyttöönottovaiheen on onnistuttava sujuvasti ja Intrumilla asenteena onkin saada palvelut kerralla kuntoon.
– Palveluiden käyttöönotto sujui oikein hyvin ja käytännönläheisesti. Meillä oli varsinainen projektiryhmä ja projektin ohjausryhmä, jotka työskentelivät yhdessä tiiviisti koko projektin ajan. Projektin aikataulu oli äärimmäisen tiukka, mutta käyttöönotto onnistui suunnitellussa ajassa. Toki projektin aikana nousi esiin erilaisia haasteita ja ongelmatilanteita, joista kuitenkin selvittiin yhdessä keskustelemalla ja ratkomalla. Intrum suhtautui tilanteisiin hyvin käytännönläheisesti ja ratkaisuhakuisesti ja oli valmis rakentamaan toivomamme Starkia palvelevan toimintamallin, Nordblad sanoo.
Intrumin palvelut nopeuttavat Starkin saatavien kiertoa
Laskunvälityksen, muistutusten ja perinnän toimintojen ulkoistaminen Intrumin hoidettavaksi toi Starkille useita hyötyjä. Asiantuntevan kumppanin avulla saatavien hallinnan prosesseihin saatiin tehokkuutta ja automaatiota, joka nopeuttaa kassankiertoa ja säästää aikaa käytettäväksi Starkille muihin työtehtäviin.
– Mitä varhaisemmassa vaiheessa myöhästyneistä maksuista muistutetaan ja niitä lähdetään perimään, sitä todennäköisempää ja nopeampaa on myös saatavien kotiutuminen. Intrumin palvelujen avulla olemme voineet parantaa toiminnan laatua, kannattavuutta ja kilpailukykyä, kun saatavien kierto on nopeutunut ja prosessit ovat tehostuneet. Lisäksi henkilöstöllemme jää enemmän aikaa meille merkityksellisempien työtehtävien hoitamiseen ja työ on mielekkäämpää, kun monet manuaaliset työvaiheet ovat jääneet pois, Starkin luottopäällikkö Mika Kauppi sanoo.
– Muistutus- ja perintäasioiden lainsäädäntö ei ole Starkin ydinosaamista, joten ostamme mielellämme spesifiä osaamista talon ulkopuolelta, Nordblad lisää.
Lasku ja sen maksaminen ovat osa asiakaskokemusta
Laskutukseen liittyvät palvelut näkyvät laskutusasiakkaille ja vaikuttavat merkittävästi heidän asiakaskokemukseensa. Laskunvälityksen on toimittava jouhevasti ja maksujen myöhästyessä on muistuttaminen ja perintä hoidettava asiakassuhdetta vaalien.
– Kun Intrum otti laskunvälityksen, muistutukset ja perinnän hoitoonsa, laskutusasiakkailta saatujen yhteydenottojen määrä vaimeni ensimmäisestä päivästä alkaen. Asiakkaammekin tuntevat Intrumin ja voivat luottaa siihen, että asiat hoidetaan oikein, Nordblad kiittelee.
Kiinnostuitko palveluistamme?
Starkilla on käytössään palvelukokonaisuus, johon sisältyvät:
Tutustu myös myyntisaatavien kokonaisratkaisuumme
Lisätietoja: Jussi Vienonen, asiakkuuspäällikkö, p. +358 50 331 0558