Intrumin nimissä huijaussoittoja ja -sähköpostiviestejä 

Jos epäilet yhteydenottoa huijaukseksi, ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun. Jos kyseessä ei ollut aito yhteydenotto Intrumilta ja olet antanut yhteydenottajalle henkilötietojasi, ilmoita asiasta poliisille.

Hiipuvatko ostohalut ja kiinnostus kestävään kuluttamiseen hintojen nousun myötä?

Intrumin vuotuinen eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti maalaa synkän kuvan kuluttajien taloudellisesta hyvinvoinnista ja talousnäkymistä. Elinkustannusten noustessa nopeasti kuluttajat vähentävät kestävämpien tavaroiden ja palvelujen käyttöä pitääkseen taloutensa tasapainossa.

Intrumin eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti, jossa 24 000 eurooppalaista kuluttajaa kertoo mielipiteensä maksukäyttäytymisestä ja talouden näkymistä, osoittaa, että elinkustannusten ennätyskorkea nousu aiheuttaa kasvavaa huolta ja pakottaa kuluttajat etsimään laajalti mahdollisuuksia kustannussäästöihin.

Kaksi kolmesta vastaajasta (72 prosenttia) kertoi, että haluaisi ostaa kestävämpiä tuotteita ja palveluita, mutta elinkustannusten nousu tekee siitä vaikeaa. Vastaavasti 60 prosenttia sanoo, että inflaation ja elinkustannusten nousun vuoksi heillä on nyt vaikeuksia maksaa enemmän kestävistä tuotteista.

”Talouskriisi ja epävarma geopoliittinen tilanne vievät ymmärrettävästi paljon päättäjien aikaa ja huomiota. Kestävän kehityksen edistäminen voi olla aiempaa haastavampaa, kun yhä harvempi kuluttaja pystyy maksamaan ekstraa kestävistä tuotteista. Tämä tekee hallitukselle ja yrityksille aiempaa vaikeammaksi yltää kestävän kehityksen tavoitteisiinsa ja pitäytyä jo annetuissa sitoumuksissa”, Intrum Oy:n kaupallinen johtaja Juha Iskala sanoo.  

Kuluttajien maksutapatutkimuksessa kysyttiin tottumuksista ja mieltymyksistä kestävän ja eettisen kuluttamisen näkökulmasta.
Kuluttajien maksutapatutkimuksessa kysyttiin tottumuksista ja mieltymyksistä kestävän kuluttamisen näkökulmasta.

Hintojen nousu on vaikuttanut suomalaisten ostohalukkuuteen ja kyselyyn vastanneista 58 % kertoi ostavansa vähemmän kuin ennen hintojen nousua. Viime vuonna jopa 64 % suomalaisista kertoi ostavansa vähemmän kuin ennen koronapandemiaa. Inflaatio ei siis ainakaan vielä näytä vähentäneen ostointoa yhtä paljon kun koronapandemia, eikä yhtä paljon kuin Euroopassa keskimäärin. Eurooppalaisista jopa 72 % kertoi ostavansa nyt vähemmän kuin ennen hintojen nousua.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat kuitenkin innokkaampia kierrättämään kuin eurooppalaiset keskimäärin. Suomalaisista 73 % kertoi korjaavansa ja kierrättävänsä yhä enemmän vanhoja esineitä uuden ostamisen sijaan, kun Eurooppalaisista 67 % kertoi tekevänsä näin.

”Uskomme kuluttajien tekevän jatkossa entistä enemmän sellaisia kestäviä valintoja, joilla he saavuttavat myös kustannussäästöjä, sen sijaan, että tekisivät kalliimpia, mutta eettisesti tuotettuja hankintoja. Innokkuus kierrättämiseen ja korjaamiseen on juuri sellainen käyttäytymismalli, jonka näemme vahvistuvan tulevaisuudessa”, Iskala toteaa.

Kulutustottumusten muutosten voidaan odottaa vaikuttavan myös voittoa tavoittelemattomiin järjestöihin sekä hyväntekeväisyysorganisaatioihin. Joka viides kulutuskäyttäytymistään muuttavista lahjoittaa vähemmän hyväntekeväisyyteen.

Tutkimuksen havainnot osoittavat kuitenkin, että moni kuluttaja (62 prosenttia vastaajista) edelleen "rankaisee" yrityksiä, joiden he uskovat toimivan epäeettisesti, kuten esimerkiksi syrjivän kuluttajia etnisen tai sosioekonomisen taustan perusteella.

Suomalaiset korjaavat ja kierrättävät todennäköisemmin kuin eurooppalaiset keskimäärin.

Tietoja ECPR-tutkimuksesta

Intrumin eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2022 (European Consumer Payment Report 2022) on tutkimus, jolla kerätään tietoa eurooppalaisten kuluttajien ja kotitalouksien arjesta, kuluttamisesta sekä kyvystä hallita talouttaan kuukausitasolla. Raportti perustuu kolmannen osapuolen, Longituden, toteuttamaan kyselyyn 24 Euroopan maassa. Vuoden 2022 kyselyyn osallistui yhteensä 24 011 kuluttajaa. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin vuoden 2022 heinä- ja syyskuun välisenä aikana.