Asiakaspalvelussamme on ruuhkaa - suosittelemme asioimaan verkkopalvelussamme 

Asiakaspalvelulumme on tilapäisesti ruuhkautunut tavallista useampien yhteydenottojen vuoksi. Oma Intrum -verkkopalvelumme on sujuva tapa hoitaa asioita kanssamme. Siirry tästä Oma Intrumiin

Intrumin nimissä huijaussoittoja ja -sähköpostiviestejä

Jos epäilet Inrumin nimissä saamaasi viestiä tai puhelua huijaukseksi, ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun. Jos kyseessä ei ollut aito yhteydenotto Intrumilta ja olet antanut yhteydenottajalle henkilötietojasi, ilmoita asiasta poliisille.

Mitä tapahtuu, jos sähkölasku menee perintään?

Sähkön hinta on noussut hurjaa vauhtia ja inflaatio jyllää korkealla. Kotitaloudet ja yritykset kamppailevat kohonneiden kustannusten kanssa ja moni saattaa hieraista silmiään sähkölaskun nähdessään. Laskun erääntymistä ei kuitenkaan kannata jäädä odottelemaan. Maksujärjestelyissä on yleensä joustoa ja apua on tarjolla – kunhan toimii ennakoivasti.

Lähestyvä talvi kauhistuttaa monia kuluttajia, etenkin jos asunnon lämmitysmuotona on sähkö. Helpotuksia niin yritysten kuin kotitalouksien ahdinkoon etsitään monella taholla. Poliittisten päätösten lisäksi eri toimijat ovat ehdottaneet erilaisia ratkaisuja.  Muun muassa Omakotiliitto on esittänyt vaatimuksen, ettei sähkölaskuja tulisi laittaa lainkaan perintään näissä poikkeuksellisissa energiakriisin oloissa. Toisaalta samaan aikaan energiayhtiöt ovat suurten haasteiden edessä ja pahimmassa tilanteessa yhtiöitä saattaa uhata kassakriisi. Kuten muidenkin yritysten, myös sähköyhtiön on saatava maksu tuottamastaan hyödykkeestä, jotta se voi kattaa toiminnasta aiheutuvat kulut ja jatkaa toimintaansa vakaalla pohjalla. Tällöin kuvaan astuu asiantuntijan tekemä asiakasystävällinen perintä, jossa asiakasta ja asiakkaan tilannetta kuunnellaan ja ratkaisu pyritään löytämään yhdessä molempia osapuolia tyydyttävällä tavalla.

Ennakointi kannattaa – sähkölaskun maksujärjestely on usein sovittavissa

Jos sähkölaskun loppusumma kauhistuttaa, sen kanssa ei kannata jäädä aikailemaan, vaan laskun lähettäneeseen sähköyhtiöön kannattaa olla heti yhteydessä ja selvittää mahdollisuudet maksujärjestelyihin. Jos lasku on jo erääntynyt ja siirtynyt perintään, on hyvä muistaa, että perintäyhtiön asiakaspalvelu on olemassa sitä varten, että etsimme yhdessä asiakkaan tilanteeseen sopivan ratkaisun. Me Intrumilla panostamme jokaisen asiakkaan yksilölliseen kohtaamiseen ja tavoitteemme on löytää sopiva maksujärjestely asiakkaan kokonaistilanne huomioiden.  

Maksujärjestelystä sopiminen ja erilaisten maksujärjestelyjen mahdollisuus vaihtelee sen mukaisesti, missä vaiheessa perintäprosessia lasku on ja minkälaiset reunaehdot maksusta sopimiselle on sovittu Intrumin ja velkojan välillä. Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että sopiminen on aina helpompaa mitä nopeammin meihin on yhteydessä ja kulloinenkin järjestely mitoitetaan aina kyseisen asiakkaan tilanteeseen sopivaksi. Perintäprosessin edetessä maksujärjestelyn mahdollisuus ei kokonaan poistu, mutta yleensä lähtökohtana on, että sähkön katkaisun uhatessa saatava pitää suorittaa kokonaan.

Sähkölaskun perintäprosessi ja -kulut perustuvat lainsäädäntöön

Sähkölaskun perintä alkaa aina vapaaehtoisen perinnän keinoin. Laskun erääntymisen jälkeen asiakasta muistutetaan maksamattomasta laskusta ja sen jälkeen perintä jatkuu maksuvaatimuksen lähettämisellä.

Sähkölaskun perintäprosessi etenee hieman eri tavalla vuodenajasta ja käyttöpaikkatyypistä riippuen ja lainsäädännössä on tarkat kriteerit siitä milloin sähkön toimitus voidaan katkaista. Sähkölaskun perintäprosessi on näin ollen erilainen sähkölämmitteisen omakotitalon osalta verrattuna vaikkapa kaukolämmitteisen kerrostaloasunnon sähkölaskun perintäprosessiin.

Talviaikana maksuviiveiden pitää olla erittäin pitkiä, ennen kuin sähkölämmitteisen asunnon sähkön katkaisuun voidaan lainsäädännön valossakaan ryhtyä. Sähkön katkaisu ei myöskään koskaan tule yllätyksenä, vaan sitä ennen asiakkaalle lähetetään aina hyvissä ajoin katkaisuvaroitus. Me Intrumilta usein myös soitamme asiakkaalle ja muistutamme katkaisuvaroituksen eräpäivästä. Sähkön katkaisusta päättää aina sähköyhtiö.

Mitään yllättäviä kuluja ei perintäprosessin aikana tule, vaan kaikki kulut perustuvat lainsäädäntöön. Asiakkaalle myös kerrotaan asiakaspalvelutilanteen yhteydessä eri maksujärjestelyvaihtoehtojen kulut, jolloin asiakas voi yhdessä asiantuntijamme kanssa päättää mikä on hänen tilanteeseensa sopivin etenemistapa.

Ratkaisuja maksuvaikeuksiin on tarjolla

Hallitus on valmistellut määräaikaisia toimenpiteitä sähkön hinnan nousun kompensoimiseksi kotitalouksille. Toimenpiteitä ovat mm. verovähennykset, sähkötuki sekä sähkön arvonlisäveron alennus. Lisätietoa toimenpiteistä löytyy valtioneuvoston sivulta.

Maksuvaikeuksien kohdatessa kuluttajat voivat olla yhteydessä myös kunnalliseen talous- ja velkaneuvontaan, mikä on suositeltavaa etenkin, jos maksuvaikeudet uhkaavat olla pidempiaikaisia ja maksamattomia laskuja on paljon. Talous- ja velkaneuvonta on maksutonta ja tarjoaa apua muun muassa oman talouden suunnitteluun ja velkatilanteen selvittelyyn. Myös Takuusäätiö antaa neuvoja ja apua kotitalouksien velkaongelmiin. Lisäksi Kelan perustoimeentulotukea voivat saada henkilöt tai perheet, joiden tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin. Perustoimeentulotukea voi saada kohtuullisena pidettäviin asumismenoihin, joihin myös lämmityskulut ja taloussähkö lukeutuvat.

Energian hintojen nousu ja siitä seuraavat maksuvaikeudet ovat yhteisiä yhteiskunnallisia haasteita, joihin jokaisen on kannettava kortensa kekoon. Meidän tehtävämme Intrumilla on olla osana tilanteen ratkaisua ja auttaa niin energiayhtiöitä kuin heidän asiakkaitaankin löytämään vaihtoehtoja, jotka hyödyttävät molempia osapuolia. Vastuullisuus on meille tärkeää. Tuemme ihmisiä maksamiseen liittyvissä vaikeuksissa ja turvaamme asiakkaidemme taloutta ehkäisten ylivelkaantumista. Haluamme näin lisätä sekä asiakkaidemme että koko yhteiskunnan hyvinvointia.

 

Reetta Lehessaari, osastopäällikkö, perintäpalvelut, Intrum Oy

Reetta Lehessaari, osastopäällikkö, perintäpalvelut, Intrum Oy