Intrumin nimissä huijaustekstiviestejä ja huijaussivustoja

Liikkeellä on Intrumin nimissä lähettyjä huijaussähköposteja, jotka on suunnattu yrityksille. Viestit ovat sisältäneet kehotuksen ottaa yhteyttä intrumcollectionoy.com tai intrumoy.com -päätteisiin sähköpostiosoitteisiin maksamattomasta laskusta. Kyseisiin sähköpostiviesteihin ei kannata vastata ja viestin voi poistaa aiheettomana. Huomioithan, että huijausviestejä voi tulla myös muunlaisista sähköpostiosoitteista, jotka vaikuttavat samankaltaisilta Intrumin osoitteiden kanssa. Jos epäilet Intrumin nimissä saamaasi tekstiviestiä, sähköpostia tai puhelua huijaukseksi, ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun. Jos olet antanut huijausviestin yhteydessä henkilötietojasi väärälle taholle tai kirjautunut huijaussivustolle, ilmoita asiasta välittömästi pankillesi ja poliisille.

 

Kuinka jalostaa yritysten maksukäyttäytymistiedoista parempaa bisnestä?

Maksukäyttäytymisen seuraaminen on avainasemassa, kun talous on vihdoin käynnistymässä toden teolla. Usein riskienhallinnan toimenpiteitä tehdään, kun aloitetaan uusi asiakassuhde, mutta yhtä tärkeää on jatkuva seuranta tämän jälkeen. Kun yritys tuntee omat asiakkaansa ja osaa ennustaa niiden maksukäyttäytymistä, syntyy väistämättä järkevää talousjohtamista; riskit pienenevät, myyntisaatavat kiertävät nopeammin ja kassavirta pysyy positiivisena. Näin mahdollistuu myös yrityksen kasvu.

Yritysten koosta sekä resursseista riippuen maksukäyttäytymiseen ja datan hyödyntämiseen suhtaudutaan toisinaan kirjavasti. Voidaan todeta, että asiakkaat ovat maksaneet hyvin aina ennenkin, mikä usein pitääkin paikkansa. Voidaan myös suhtautua epäillen siihen miksi aikaa pitäisi käyttää omien asiakkaiden maksuhistorian syynäämiseen. Onko sillä oikeasti väliä, jos muutamat asiakkaat hoitavat laskunsa toisia hieman hitaammin? Tuotteet ja palvelut myyvät todennäköisesti huomenna kuitenkin ihan samalla tavalla.

Myyntisaamisten kiertoajan tehostaminen mahdollistaa kasvun

Maksukäyttäytymisen seurannasta on todellakin suurta etua, kun tavoitellaan liiketoiminnan kasvua. Jotta potentiaali voidaan tunnistaa, täytyy se ehdottomasti kääntää euroiksi. Tämä onnistuu helposti kahdella tapaa:

  1. Kuinka paljon myyntilaskuista vapautuisi käyttöpääomaa, jos asiakkaat maksaisivat hieman nopeammin? Vaikkapa päivän nopeammin? Myyntisaamisten muutos = kiertoajan muutos * liikevaihto / 365
  2. Kuinka paljon säästämme rahaa, jos onnistumme välttämään luottotappion seuraamalla asiakkaiden maksukäyttäytymistä? Verrataan keskimääräiseen laskun summaan = Laskujen summa / Laskujen lukumäärä.

Tiedon tunnistamisesta tiedolla johtamiseen

Seuraavaksi keskeiset kysymykset ovat, mitä toimenpiteitä täytyy tehdä ja kuka ne tekee? Maksukäyttäytymisdatasta tyypillisesti selviävät kokonaisuuden ohella yksittäiset ja asiakasryhmien poikkeavuudet. Toimenpiteitä voidaan siis kohdistaa valitusti sinne missä nähdään suurin potentiaali. Kokosimme toimenpidelistan havainnollistamaan yleisimpiä vaihtoehtoja:

Toimenpiteitä voi tehdä omin voimin ja oppimalla matkan varrella. Oman ajan säästämiseksi ja toimenpiteiden vaikuttavuuden arvioimiseksi voi toisinaan olla fiksua käyttää luotonhallinnan asiantuntijoita apuna.

Reskontra-analyysi antaa kokonaisnäkymän asiakkaiden maksukäyttäytymisestä

Osana Myyntireskontrapalvelua olemme luoneet analyysipalvelun tukemaan yritysten myyntisaatavien ennustettavuutta. Palvelussa tavoittelemme maksukäyttäytymisdatan nopeampaa rahankiertoa sekä luottotappioiden ennaltaehkäisyä. Kerromme mielellämme lisää ja katsotaan yhdessä, kuinka voitte hyödyntää yrityksenne reskontratietoa entistä paremmin.

Maksukäyttäytymistiedolla kohti parempaa bisnestä!