Oma Intrum -palvelun oletuskieli on englanti. 

Kielen voi vaihtaa kirjautumissivun oikean yläkulman kuvaketta klikkaamalla. Kuvakkeen tunnistaa kolmesta vaakasuorasta viivasta. Kielivaihtoehtoina on suomi, ruotsi ja englanti.

Kysymyksiä ja vastauksia

Täältä löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin perinnästä ja luottotiedoista.

Kysymyksiä ja vastauksia

Yleistä

Olen lähettänyt teille sähköpostia. Kuinka pian voin odottaa vastausta?

Käsittelemme saapuneet sähköpostit niiden saapumisjärjestyksessä, ja vastaamme mahdollisimman pian. Lähetäthän sähköpostin saamastasi kirjeestä löytyvään osoitteeseen, niin se löytää suoraan asiaasi hoitavan asiakaspalveluryhmän käsiteltäväksi.

Suojaamme asiakastietosi käyttämällä aina turvapostia henkilötietoja sisältävien sähköpostiviestien lähettämisessä. Turvapostin avattuasi siirryt turvapostipalvelun verkkosivuille, josta löytyvän erillisen vastauspainikkeen avulla voit vastata meille. Näin viestit kulkevat välillämme turvallisesti.

Tunnistat Intrumin lähettämän turvapostin siitä, että viestin otsikko liittyy lähettämääsi tiedusteluun tai meillä hoidossa olevaan asiaasi. Mikäli olet epävarma saamastasi sähköpostista, voit aina lähettää asiasta kyselyn osoitteeseen info@intrum.com.

Ehdin jo maksaa laskun mutta sain perintäkirjeen. Mitä teen?

Voit ilmoittaa asiasta Oma Intrum –verkkopalvelussa tai kirjeessäsi ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.

Mikä on koko velkani saldo?

Velkaneuvontaa ja velkojen järjestelyä varten voi tilata saldotodistuksen. Voit tilata saldotodistuksen osoitteesta www.intrum.fi/saldotodistus 

Saldotodistus sisältää Intrumilla perinnässä olevat velat, ja se kattaa myös parhaillaan ulosotossa olevat, Intrumin hoitamat asiat. Yhteenvedon voi tilata kerran vuodessa veloituksetta.

Maksoin laskun vahingossa kahteen kertaan? Miten liikamaksu palautetaan?

Maksun palautuksista lähetämme sinulle kirjeen liikamaksusta.

Tilinumeroilmoituksen voit tehdä tällä lomakkeella. Tarvitset kirjeessämme olevia tietoja palautuslomakkeen täyttämiseen. 

Mikäli sinulla ei ole kirjettä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme Oma Intrumin kautta. Voit myös soittaa vaihteeseemme numeroon
09 229 111, joka palvelee arkisin kello 07:30-17:00 välisenä aikana.

 

Sain Intrumilta soiton, jossa muistutettiin puhelimitse erääntyneistä laskuista. Mistä tässä on kyse?

Intrumilla on käytössä ulossoittopalvelu, jonka tarkoituksena on muistuttaa asiakkaita erääntyvistä laskuista ja tarvittaessa sopia maksujärjestelyistä.

Mikäli haluat neuvotella maksuajasta ja ehdottaa maksusuunnitelmaa, kirjaudu Oma Intrum -verkkopalveluun. Palvelussa näkyvät Intrumilla perinnässä olevat asiat.

Lisää neuvoja laskujen maksamiseen ja tietoa yhteydenottokanavista löydät Intrumin Asiakaspalvelu-sivustolta. 

Mikä on Oma Intrumissa käytössä oleva Trustly?

Trustly on maailmanlaajuinen verkkopankkialan toimija, joka mahdollistaa henkilökohtaisen verkkomaksamisen ilman kortteja, rekisteröintejä tai sovellusten lataamista.

Henkilöasiakkaat voivat Trustlyn avulla hoitaa maksujaan suoraan omalta, henkilökohtaiselta pankkitililtään. Trustly ei sovellu yrityskäyttöön, eivätkä yritykset voi sen avulla hoitaa maksujaan.

Trustly ei vaadi rekisteröintiä eikä henkilökohtaisia tietoja tallenneta. Turvallisuuden varmistamiseksi Trustly käyttää erillistä salausstandardia pankkien turvajärjestelmien lisäksi. Yritys on lisensoitu, Ruotsin finanssivalvontaviranomaisen valtuuttama ja valvoma maksulaitos.

Trustlyn etuina ovat yksinkertaisuus, nopeus, turvallisuus ja maksuttomuus ja yhtiön palveluita käyttää tänä päivänä jo 525 miljoonaa kuluttajaa sekä 6300 pankkia. Yhteistyökumppanina on mm. PayPal.

Lue lisää Trustlysta

Olen eri mieltä laskusta

Saitko laskun väärin perustein tai onko laskun summa mielestäsi virheellinen? Kirjaudu Oma Intrum -portaaliin ilmoittaaksesi asiasta tai lähetä kirjeessä näkyvän osoitteen kautta meille viestiä mahdollisimman pian, viimeistään kirjeen eräpäivään mennessä. Kirjoitathan viestiisi myös tarkat perustelut asiasta. ​

Otamme yhteyttä alkuperäiseen velkojaan ja keskeytämme perintätoimenpiteet asian selvittelyn ajaksi. Perinnän tilanteen näet Oma Intrumista. ​

Huomioithan, että velkoja voi tästä huolimatta vaatia velan maksamista oikeusteitse.

Mistä saan lasku-/kirjekopion?

Laskukopion tai tarkempaa tietoa laskun sisällöstä voi saada joko alkuperäisen laskuttajan verkkopalvelusta tai olemalla suoraan yhteydessä alkuperäisen laskuttajan asiakaspalveluun. ​

Perintäkirjeen kopion saat lähettämällä viestiä Oma Intrum –portaalin kautta. Voit kirjautua Oma Intrumiin tästä. Huomioithan, että viestin lähettäminen Oma intrumin kautta ei onnistu, jos asia ei ole enää meillä avoinna. ​

Vaihtoehtoisesti voit pyytää kopiota perintäkirjeestä sähköisellä lomakkeella.

Haluan jutella asiantuntijan kanssa. Mitä tietoja Intrum tarvitsee perintäasiani käsittelemiseksi?

Huolehdimme tietosuojastasi, jonka vuoksi jokaisen yhteydenoton osalta meidän tulee ensin tunnistaa sinut asianmukaisesti. Tätä varten tarvitsemme:​

  • Nimesi​
  • Osoitteesi ​
  • Asianumerosi (meiltä saamasi kirjeen oikeassa yläkulmassa)​

Jos et tiedä asianumeroasi, ilmoitathan meille seuraavat tiedot:​

  • Henkilötunnuksesi​
  • Nimesi ​
  • Osoitteesi ​
  • Tiedon alkuperäisestä laskuttajasta​

Oma Intrum –portaali on helpoin ja nopein tapa tarkistaa ajantasaiset ja avoimet velkatiedot. Palvelun kautta voit myös turvallisesti maksaa ja tarvittaessa lähettää meille viestiä. Kirjautumalla pankkitunnuksilla näet yleiskatsauksen veloistasi. Yksittäisen perintäasian hoitaminen onnistuu myös perintäkirjeestä löytyvillä tunnuksilla.​

Yhteystiedot asiantuntijoillemme löytyvät verkkosivuiltamme.

Kysymyksiä ja vastauksia

Perinnän kulut

Tarvitseeko minun maksaa perintäkuluja?

Perintäkulujen aiheellisuus riippuu siitä, milloin lasku on maksettu ja milloin vastaavasti perintä on aloitettu ja perintäkuluja ehtinyt syntyä.

Noudatamme tässä Kilpailu- ja kuluttajaviraston antamaa hyvän perintätavan ohjeistusta: 
Maksutieto tulee perintätoimiston tietoon viimeistään maksua seuraavan arkipäivän kuluessa. Sitä seuraavana arkipäivänä ei enää voida tehdä kuluttajalta veloitettavia perintätoimia.

Mitä kuluja perinnästä aiheutuu?

Maksumuistutus

Maksumuistutuksen kulut ovat lakisääteisesti kuluttajille maksimissaan 5 € / muistutus.

Maksuvaatimus eli perintäkirje

Yhdestä kirjallisesta maksuvaatimuksesta tulee perintäkuluja seuraavasti:

  • 14 € jos maksamattoman laskun summa on enintään 100 €
  • 24 € jos maksamattoman laskun summa on yli 100 euroa, mutta enintään 1000 €
  • 50 € jos maksamattoman laskun summa on yli 1000 €
  • 14 € jos saatava on suoraan ulosottokelpoinen

Toinen maksuvaatimus eli perintäkirje

Toisesta kirjallisesta maksuvaatimuksesta veloitetaan kuluja puolet ensimmäisen maksuvaatimuksen kulujen määrästä.

Kulut kokonaisuudessaan

Saman velan vapaaehtoisesta perinnästä saa laskuttaa kuluja yhteensä seuraavasti:

  • Enintään 60 € jos saatavan pääoma on enintään 100 €
  • Enintään 120 € jos saatavan pääoma on yli 100 euroa, mutta enintään 1000 €
  • Enintään 210 €, jos saatavan pääoma on yli 1000 € (Jos perinnän suorittaminen on ollut poikkeuksellisen vaikeaa eivätkä toimet ole olleet suhteettomia saatavan pääoma huomioiden, velkoja voi vaatia kuluja yli enimmäismäärän.)
  • Enintään 51 €, jos saatava on suoraan ulosottokelpoinen

Yritysperinnässä kulut ovat tapauskohtaiset

Mikä on viivästyskorko?

Viivästyskorko on maksettava, mikäli laskunmaksu venyy yli eräpäivän. Jos eräpäivää ei ole asetettu, viivästyskorko alkaa kerääntyä 30 päivää laskun lähettämisestä tai maksun vaatimispäivästä.

Viivästyskoron määrä on 7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan keskuspankin määrittämä viitekorko. Tällä hetkellä viivästyskorko on 7,0 %.

Kysymyksiä ja vastauksia

Maksusuunnitelma

En pysty maksamaan velkaani kerralla. Voinko tehdä maksusuunnitelman?

Kyllä, velan maksamisesta useammassa erässä on useimmiten mahdollista sopia. Maksusuunnitelman kesto vaihtelee velan suuruudesta, velkojasta ja asian tilasta riippuen.

Ota yhteyttä joko kirjeessäsi mainittavaan puhelinnumeroon tai Oma Intrum -verkkopalvelussa, niin mietitään yhdessä juuri sinun tilanteeseesi parhaiten sopiva ratkaisu.

Paljonko maksusuunnitelman laatiminen maksaa?

Velan pääoma ja maksusuunnitelman kesto vaikuttavat maksusuunnitelman laatimisesta aiheutuviin kuluihin.  Esimerkiksi kuluttajille

  • pääomaltaan enintään 100 euron maksamisesta enintään neljässä erässä maksusuunnitelmakulu on 20 €
  • pääomaltaan 100-1000 euron maksamisesta yli neljässä erässä maksusuunnitelmakulu on 30 €
  • yli 1000 euron maksamisesta yli neljässä erässä maksusuunnitelmakulu on 50 €
  • suoraan ulosottokelpoisissa saatavissa maksusuunnitelman laadintakulu on 20 €
Mistä saan kuitin maksusta?

Tulostathan kuitin oman verkkopankkisi kautta.

Mistä voin tarkistaa maksutiedot?

Oma Intrum –portaali on helpoin ja nopein tapa tarkistaa ajantasaiset ja avoimet, perintään liittyvät velkatietosi. Palvelun kautta voit myös turvallisesti maksaa tai lähettää meille viestiä. ​

Kirjautumalla pankkitunnuksilla näet yleiskatsauksen kaikista veloistasi ja voit hoitaa niihin liittyviä asioitasi. Perintäkirjeestä löytyvillä tunnuksilla pääset tarkastelemaan kyseistä, yksittäistä perintäasiaasi.​

Kirjaudu tästä.

Olen jo maksanut laskun

Saamme tiedon maksusta verkkopankin kautta 1-4 arkipäivän kuluessa. Tällöin tieto päivittyy myös Oma Intrumiin. ​

Jos maksutieto ei näy 4 arkipäivän jälkeen Oma Intrumissa, ilmoitathan asiakaspalveluumme tarkat maksutiedot: ​

  • Tili- ja viitenumero​
  • Summa​
  • Maksupäivä​
  • Maksajan nimi ​

Huomiothan, että jos perintätoimenpiteet on aloitettu ennen maksusi saapumista, tulee myös perintäkulut maksaa. ​

Kirjaudu Oma Intrumiin tästä.

Kysymyksiä ja vastauksia

Luottotiedot

Olen saanut perintäkirjeen. Onko minulla nyt maksuhäiriömerkintä?

Perintäkirje ei merkitse maksuhäiriömerkintää, vaan maksamalla sen eräpäivään mennessä vältyt muilta seuraamuksilta. Suurin osa myöhästyneistä maksuista hoidetaan kuntoon juuri näin.

Milloin maksamattomasta velasta tulee maksuhäiriömerkintä?

Maksuhäiriömerkintä tulee tavallisimmin tuomioistuimen antaman tuomion kautta. Velka on silloin ollut maksamatta useita kuukausia ja siitä on lähetetty useita perintäkirjeitä. Maksuhäiriömerkintä voi syntyä myös ilman tuomiota esimerkiksi luottokortin käyttöoikeuden peruuttamisesta tai maksamattomasta kulutusluotosta. Yritysperinnässä myös maksamaton tratta voi aiheuttaa maksuhäiriömerkinnän.

Maksuhäiriömerkinnät säilyvät luottorekisteritiedoissa kahdesta neljään vuotta.
Luottotietorekisteriä ylläpitävät Suomen Asiakastieto Oy ja Bisnode Finland Oy. Kun henkilö saa ensimmäisen maksuhäiriömerkintänsä, hänelle ilmoitetaan siitä ensirekisteröinti-ilmoituksella.

Miksi luottotietojani on kyselty?

Intrum on myös luottotietotoimisto, eli tarjoamme yrityksille luottotietopalveluita. Tästä syystä saatamme tarkistaa luottotietosi toimeksiantajayritystemme puolesta.

Poistuuko maksuhäiriömerkintä kun olen maksanut velkani?

Velan maksaminen ei poista maksuhäiriömerkintää. Voit kuitenkin ilmoittaa Suomen Asiakastiedolle, että velka on maksettu ja pyytää siitä merkintää maksuhäiriömerkinnän yhteyteen.

Maksuhäiriömerkintä säilyy luottorekisterissä kahdesta neljään vuotta.

Velkani on ulosotossa. Mitä teen?

Mikäli velkasi on edennyt ulosottoon, voit olla yhteydessä suoraan sinne. Asiaa hoitavan ulosottomiehen yhteystiedot löydät esimerkiksi saamastasi vireilletuloilmoituksesta.

Yrityksellemme on aiheutunut tratasta maksuviive-/protestointimerkintä. Saammeko merkinnän poistettua?

Aiheellisia merkintöjä ei poisteta, mutta voitte pyytää lisäämään protestointimerkinnän yhteyteen tiedon maksusta lähettämällä kuittikopion rekisterinpitäjälle.

Mikä on REF-merkintä?

REF -merkintä on lisäys luottotiedoissa näkyvään maksuhäiriömerkintään. Ref-merkintä kertoo luotonantajille, että olet maksanut pois velan, josta sinulle on merkitty maksuhäiriömerkintä. Se ei poista maksuhäiriömerkintää, mutta voi auttaa esimerkiksi luoton tai vuokra-asunnon saamisessa maksuhäiriömerkinnästä huolimatta. Voit pyytää ref –merkintää, kun koko velka on maksettu. Ref –merkintä ei valitettavasti ole automaattinen, vaan sitä varten on luottotietoyhtiölle annettava kirjallinen todiste maksusta. ​

Merkintää voi pyytää suoraan luottotietorekisterin pitäjiltä, Suomen Asiakastieto Oy:ltä sekä Bisnode Finland Oy:ltä. Molemmat tarvitsevat ref-merkintää varten seuraavat tunnistetiedot: ​

  • Henkilötunnus/y –tunnus​
  • Nimesi ja osoitteesi​
  • Merkintä (esim. viive, AST) ​
  • Merkinnän pvm​

Voit myös pyytää meitä ilmoittamaan maksusta luottotietoyhtiöön. Toimenpiteestä veloitamme palveluhinnastomme mukaisesti: ilmoitus luottotietoyhtiöön 20 €/asia, jo lopetetun asian ilmoitus 30 €/asia. Maksamista varten lähetämme maksutiedot ja maksun saatuamme lähetämme todistuksen suoraan luottotietoyhtiöön. ​

Asiasi yksilöintiä ja käsittelyä varten tarvitsemme ​

  • Asianumerosi (löytyy meiltä saamasi kirjeen oikeasta yläkulmassa) ​
  • Nimesi​
  • Osoitteesi​
  • Merkinnän päivämäärä ja summa  ​

Jos sinulla ei ole tiedossasi asianumeroa, ilmoitathan kaikki seuraavat tiedot: ​

  • Henkilötunnuksesi​
  • Nimesi​
  • Osoitteesi​
  • Tiedot alkuperäisestä laskuttajasta ​
  • Merkinnän päivämäärä ja summa