Uusi luottotietolaki voimaan: Maksuhäiriömerkintöjen säilytyaika lyhenee 

Tietoa lakimuutoksesta sekä kysymyksiä, vastauksia ja ohjeita maksuhäiriömerkinnästä, REF-merkinnästä sekä velan maksun ilmoittamisesta löydät kootusti täältä

 

 

Kysymyksiä ja vastauksia

Täältä löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin perinnästä ja luottotiedoista.

Voit myös kirjautua sisään Oma Intrum -portaaliin saadaksesi yleiskatsauksen tapauksestasi tai ottaa meihin yhteyttä. Olemme täällä auttaaksemme sinua.

Kysymyksiä ja vastauksia

Maksuhäiriömerkintä, REF-merkintä ja velan maksusta ilmoittaminen

Mikä on maksuhäiriömerkintä?

Maksuhäiriömerkintä voi syntyä laskun pitkittyneen maksulaiminlyönnin seurauksena ja se voidaan rekisteröidä niin yksityishenkilön kuin yrityksen luottotietoihin. Maksuhäiriömerkinnän tarkoituksena on pysäyttää velkaantuminen.

Velkoja voi ilmoittaa maksuhäiriömerkinnän luottotietorekisteriin lakisääteisten myöhästymiskriteereiden täyttyessä. Maksuhäiriömerkintä voi syntyä myös käräjäoikeuden velkomustuomion ilmoituksesta tai kun lasku on siirtynyt ulosottovaiheeseen. Maksuhäiriömerkintä voi liittyä myös velkojen järjestelyyn. Luottotietoja koskevat säädökset, kuten maksuhäiriömerkintöjen tallennusajat ja luottotietojen käyttöoikeudet on määritelty tarkasti luottotietolaissa.

Mikä on REF-merkintä ja mitä hyötyä siitä on?

REF-merkintä voidaan lisätä luottotiedoissasi näkyvään maksuhäiriömerkintään, kun olet maksanut velan, josta maksuhäiriömerkintä on aiheutunut. REF-merkintä luottotietorekisterissä siis kertoo, että maksuhäiriömerkinnän aiheuttanut velka on kokonaan maksettu ja sen avulla voit osoittaa, että olet maksukykyinen maksuhäiriömerkinnästä huolimatta. REF-merkintä ei siis heti poista maksuhäiriömerkintää, mutta voi auttaa esimerkiksi luoton tai vuokra-asunnon saamisessa maksuhäiriömerkinnästä huolimatta.  Maksuhäiriömerkintä poistuu kuukauden kuluttua REF-merkinnän lisäämisestä.

Miten ja milloin saan maksuhäiriömerkinnän pois?

Maksuhäiriömerkinnän poistaa luottotietorekisteriä ylläpitävä taho. Joulukuun alussa 2022 voimaan astuneen luottotietolain muutoksen mukaan maksuhäiriömerkintä poistuu kuukauden kuluttua siitä, kun velan maksamisesta on ilmoitettu luottotietoyhtiölle.  
 
Huomioithan, että voit pyytää luottotietoihisi REF-merkintää, kun olet maksanut velkasi. REF-merkintä kertoo, että koko velka on maksettu, vaikka maksuhäiriömerkintä ei olisi vielä poistunut. 

Kuka toimii rekisterinpitäjänä maksuhäiriötietojen osalta?

Maksuhäiriömerkintöjen osalta rekisterinpitäjänä toimivat luottotietotoimintaa harjoittavat luottotietoyhtiöt, jotka vastaavat omasta rekisteristään.  Suomessa luottotietorekisteriä ylläpitävät Suomen Asiakastieto Oy sekä Bisnode Finland Oy.  
 
Intrum toimii perintätoimintaa harjoittaessaan rekisterinpitäjänä perintätoimenpiteitä koskevien tietojen osalta. 

Miten saan REF-merkinnän?

Voit pyytää REF-merkintää, kun koko velka on maksettu. Merkintää voi pyytää suoraan luottotietorekisterin pitäjiltä, Suomen Asiakastieto Oy:ltä sekä Bisnode Finland Oy:ltä. 

Molemmat tarvitsevat REF-merkintää varten seuraavat tunnistetiedot: 

  • Henkilötunnus/y –tunnus
  • Nimesi ja osoitteesi
  • Merkintä (esim. viive, AST) 
  • Merkinnän pvm
  • Tositteen maksusta
Voiko Intrum lisätä REF-merkinnän puolestani?

Voit myös pyytää meitä ilmoittamaan maksusta luottotietoyhtiöön. Merkintä ei valitettavasti ole automaattinen, vaan sitä varten on luottotietoyhtiölle annettava kirjallinen todiste maksusta. ​Toimenpiteestä veloitamme palveluhinnastomme mukaisesti:

  • ilmoitus luottotietoyhtiöön 20 € / asia
  • kahden tai useamman asian ilmoitus 40 €
  • arkistoidut asiat 40 eur / kpl

Maksamista varten lähetämme maksutiedot ja maksun saatuamme lähetämme todistuksen suoraan luottotietoyhtiöön.  

Asiasi yksilöintiä ja käsittelyä varten tarvitsemme  

  • Asianumerosi (löytyy meiltä saamasi kirjeen oikeasta yläkulmassa) 
  • Nimesi
  • Osoitteesi
  • Merkinnän päivämäärä ja summa   

Jos sinulla ei ole tiedossasi asianumeroa, ilmoitathan kaikki seuraavat tiedot:  

  • Henkilötunnuksesi
  • Nimesi
  • Osoitteesi
  • Tiedot alkuperäisestä laskuttajasta 
  • Merkinnän päivämäärä ja summa
Ilmoittaako Intrum luottotietoyhtiölle, että olen maksanut velkani?

Ilmoitamme velkojan puolesta luottotietoyhtiöille kulutusluottoihin perustuvat maksuhäiriömerkinnät ja siten myös näihin tulleet maksut veloituksetta. Luottotietolain mukainen ilmoitusvelvollisuutemme koskee siten vain luottotietolain 14 § mainittuja kuluttajasaatavia ja näistä aiheutuneita merkintöjä. Luottotietolain 14 § mukaan velkojan on ilmoitettava luottotietoyhtiöille vain sellaisen kuluttajasaatavan maksusta, jonka laiminlyönnistä velkoja itse on ilmoittanut luottotietoyhtiöille (ns. LKP-merkinnät).  
 
Muiden kuin kuluttajasaatavaan perustuvien maksuhäiriömerkintöjen osalta ilmoitusvelvollisuutta ei ole säädetty velkojalle. Näiden merkintöjen osalta voit itse ilmoittaa luottotietoyhtiölle velan maksusta esittämällä kopion kuitista tai ulosotosta saadun todistuksen. Voimme myös tehdä ilmoituksen puolestasi erillisestä maksusta, jolloin sinun ei tarvitse hankkia kuitteja tai todistuksia maksuilmoitusta varten. 
 
Jos olet pyytänyt Intrumia ilmoittamaan luottotietoyhtiölle häiriömerkinnän aiheuttaneen velan maksusta, lähetämme ilmoituksen sen jälkeen, kun olemme vastaanottaneet palvelumaksun asian hoitamisesta puolestasi. 

Haluaisin REF-merkinnän maksettuun velkaan ja minulla ei ole tiedossa asianumeroa, josta maksuhäiriömerkintä on syntynyt, mitä teen?

Asianumero tarvitaan vain, jos toivot Intrumin ilmoittavan REF-tiedon, mutta toki se onnistuu myös ilman asianumeroa. Jos sinulla ei ole tiedossasi asianumeroa, ilmoitathan meille kaikki seuraavat tiedot:   

  • Henkilötunnuksesi
  • Nimesi
  • Osoitteesi
  • Tiedot alkuperäisestä laskuttajasta
  • Merkinnän päivämäärä ja summa  

 Jos kyseessä on yrityksen velkaan liittyvä asia, ilmoita myös yrityksesi tiedot:

  • Yrityksen nimi
  • Y-tunnus
  • Yrityksen osoite

Asianumeroa yksilöintiin ei myöskään tarvita, jos teet ilmoituksen maksusta itse luottotietoyhtiöille. 

Minulla on useita maksuhäiriömerkintöjä, pitääkö jokaisessa olla erikseen oma REF-merkintä?

Kyllä, jokaiseen maksuhäiriömerkintään maksusta (REF) tulee ilmoittaa erikseen.

Voinko tarkastaa kuinka monta maksuhäiriömerkintää minulla on?

Tietoja maksuhäiriömerkinnöistä saat luottotietorekisteristä eli kääntymällä Suomen Asiakastieto Oy:n ja Bisnode Oy:n puoleen. 
 
Intrumilta voit saada saldotodistuksen, joka sisältää Intrumilla perinnässä olevat velat sekä kattaa myös parhaillaan ulosotossa olevat, Intrumin hoitamat asiat. Ulosotosta voi pyytää ulosottoasioiden tulosteen. 

Kysymyksiä ja vastauksia

Yleistä

Sähkölasku meni perintään. Miten kannattaa toimia?

Jos olet saanut meiltä kirjeen, etkä pysty maksamaan laskua, ota viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme.  Ohjeita yhteydenottoon löydät saamastasi kirjeestä. Jos sinulla ei ole kirjettä, katso yhteystiedot ja ohjeet täältä

Lisätietoa saat myös sivultamme Kysymyksiä ja vastauksia sähkölaskun perinnästä.

Olen lähettänyt teille sähköpostia. Kuinka pian voin odottaa vastausta?

Käsittelemme saapuneet sähköpostit niiden saapumisjärjestyksessä, ja vastaamme mahdollisimman pian. Lähetäthän sähköpostin saamastasi kirjeestä löytyvään osoitteeseen, niin se löytää suoraan asiaasi hoitavan asiakaspalveluryhmän käsiteltäväksi.

Suojaamme asiakastietosi käyttämällä aina turvapostia henkilötietoja sisältävien sähköpostiviestien lähettämisessä. Turvapostin avattuasi siirryt turvapostipalvelun verkkosivuille, josta löytyvän erillisen vastauspainikkeen avulla voit vastata meille. Näin viestit kulkevat välillämme turvallisesti.

Tunnistat Intrumin lähettämän turvapostin siitä, että viestin otsikko liittyy lähettämääsi tiedusteluun tai meillä hoidossa olevaan asiaasi. Mikäli olet epävarma saamastasi sähköpostista, voit aina lähettää asiasta kyselyn osoitteeseen info@intrum.com.

Mikä on Oma Intrum?

Oma Intrum -palvelu on helpoin ja nopein tapa tarkistaa ajantasaiset ja avoimet, perintää koskevat velkatietosi. Palvelun kautta voit myös turvallisesti maksaa tai lähettää meille viestiä. 

Henkilöasiakkaille

Pankkitunnuksilla kirjautuminen
Jos perintäkirjeessä pyydetään kirjautumaan pankkitunnuksilla, näet yleiskatsauksen perintäasioistasi, jotka on yhdistetty henkilötunnukseesi ja voit hoitaa näihin perintäasioihisi liittyviä toimintoja.

Erillisellä tunnuksella kirjautuminen
Jos perintäkirjeessäsi on erillinen kirjautumistunnus, pääset tarkastelemaan kyseistä yksittäistä perintäasiaasi.

Yritysasiakkaille

Yritysasiakkaat voivat kirjautua Oma Intrum -verkkopalveluun kirjeestä löytyvällä tunnuksella ja salasanalla yksittäisen asian hoitamiseksi.

Kirjaudu tästä.

Ehdin jo maksaa laskun mutta sain perintäkirjeen. Mitä teen?

Voit ilmoittaa asiasta Oma Intrum –verkkopalvelussa tai kirjeessäsi ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen.

Mikä on koko velkani saldo?

Velkaneuvontaa ja velkojen järjestelyä varten voi tilata saldotodistuksen. Voit tilata saldotodistuksen osoitteesta www.intrum.fi/saldotodistus 

Saldotodistus sisältää Intrumilla perinnässä olevat velat, ja se kattaa myös parhaillaan ulosotossa olevat, Intrumin hoitamat asiat. Yhteenvedon voi tilata kerran vuodessa veloituksetta.

Maksoin laskun vahingossa kahteen kertaan? Miten liikamaksu palautetaan?

Maksun palautuksista lähetämme sinulle kirjeen liikamaksusta.

Tilinumeroilmoituksen voit tehdä tällä lomakkeella. Tarvitset kirjeessämme olevia tietoja palautuslomakkeen täyttämiseen. 

Mikäli sinulla ei ole kirjettä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme Oma Intrumin kautta. Voit myös soittaa vaihteeseemme numeroon
09 229 111, joka palvelee arkisin kello 07:30-17:00 välisenä aikana.

 

Sain Intrumilta soiton, jossa muistutettiin puhelimitse erääntyneistä laskuista. Mistä tässä on kyse?

Intrumilla on käytössä ulossoittopalvelu, jonka tarkoituksena on muistuttaa asiakkaita erääntyvistä laskuista ja tarvittaessa sopia maksujärjestelyistä.

Mikäli haluat neuvotella maksuajasta ja ehdottaa maksusuunnitelmaa, kirjaudu Oma Intrum -verkkopalveluun. Palvelussa näkyvät Intrumilla perinnässä olevat asiat.

Lisää neuvoja laskujen maksamiseen ja tietoa yhteydenottokanavista löydät Intrumin Asiakaspalvelu-sivustolta. 

Haluan jutella asiantuntijan kanssa. Mitä tietoja Intrum tarvitsee perintäasiani käsittelemiseksi?

Huolehdimme tietosuojastasi, jonka vuoksi jokaisen yhteydenoton osalta meidän tulee ensin tunnistaa sinut asianmukaisesti. Tätä varten tarvitsemme:​

  • Nimesi​
  • Osoitteesi ​
  • Asianumerosi (meiltä saamasi kirjeen oikeassa yläkulmassa)​

Jos et tiedä asianumeroasi, ilmoitathan meille seuraavat tiedot:​

  • Henkilötunnuksesi​
  • Nimesi ​
  • Osoitteesi ​
  • Tiedon alkuperäisestä laskuttajasta​

Oma Intrum –portaali on helpoin ja nopein tapa tarkistaa ajantasaiset ja avoimet velkatiedot. Palvelun kautta voit myös turvallisesti maksaa ja tarvittaessa lähettää meille viestiä. Kirjautumalla pankkitunnuksilla näet yleiskatsauksen veloistasi. Yksittäisen perintäasian hoitaminen onnistuu myös perintäkirjeestä löytyvillä tunnuksilla.​

Yhteystiedot asiantuntijoillemme löytyvät verkkosivuiltamme.

Mistä saan lasku-/kirjekopion?

Laskukopion tai tarkempaa tietoa laskun sisällöstä voi saada joko alkuperäisen laskuttajan verkkopalvelusta tai olemalla suoraan yhteydessä alkuperäisen laskuttajan asiakaspalveluun. ​

Perintäkirjeen kopion saat lähettämällä viestiä Oma Intrum –portaalin kautta. Voit kirjautua Oma Intrumiin tästä. Huomioithan, että viestin lähettäminen Oma intrumin kautta ei onnistu, jos asia ei ole enää meillä avoinna. ​

Vaihtoehtoisesti voit pyytää kopiota perintäkirjeestä sähköisellä lomakkeella.

Olen eri mieltä laskusta

Saitko laskun väärin perustein tai onko laskun summa mielestäsi virheellinen? Kirjaudu Oma Intrum -portaaliin ilmoittaaksesi asiasta tai lähetä kirjeessä näkyvän osoitteen kautta meille viestiä mahdollisimman pian, viimeistään kirjeen eräpäivään mennessä. Kirjoitathan viestiisi myös tarkat perustelut asiasta. ​

Otamme yhteyttä alkuperäiseen velkojaan ja keskeytämme perintätoimenpiteet asian selvittelyn ajaksi. Perinnän tilanteen näet Oma Intrumista. ​

Huomioithan, että velkoja voi tästä huolimatta vaatia velan maksamista oikeusteitse.

Mitä kirjeessä olevat päivämäärät tarkoittavat?

Kirjeen eli maksuvaatimuksen erittelysivuilta löytyy eri päivämääriä.  

  1. Laskun päivä on alkuperäisen laskun päiväys.
  2. Laskun eräpäivä on alkuperäisen laskun eräpäivä.
  3. Koron alkamispäivä on päivä, josta korko lähtee kertymään.  

 

Mikä on Oma Intrumissa käytössä oleva Trustly?

Trustly on maailmanlaajuinen verkkopankkialan toimija, joka mahdollistaa henkilökohtaisen verkkomaksamisen ilman kortteja, rekisteröintejä tai sovellusten lataamista.

Henkilöasiakkaat voivat Trustlyn avulla hoitaa maksujaan suoraan omalta, henkilökohtaiselta pankkitililtään. Trustly ei sovellu yrityskäyttöön, eivätkä yritykset voi sen avulla hoitaa maksujaan.

Trustly ei vaadi rekisteröintiä eikä henkilökohtaisia tietoja tallenneta. Turvallisuuden varmistamiseksi Trustly käyttää erillistä salausstandardia pankkien turvajärjestelmien lisäksi. Yritys on lisensoitu, Ruotsin finanssivalvontaviranomaisen valtuuttama ja valvoma maksulaitos.

Trustlyn etuina ovat yksinkertaisuus, nopeus, turvallisuus ja maksuttomuus ja yhtiön palveluita käyttää tänä päivänä jo 525 miljoonaa kuluttajaa sekä 6300 pankkia. Yhteistyökumppanina on mm. PayPal.

Lue lisää Trustlysta

Kysymyksiä ja vastauksia

Perinnän kulut

Mitä kuluja perinnästä aiheutuu?

Maksumuistutus

Maksumuistutuksen kulut ovat lakisääteisesti kuluttajille maksimissaan 5 € / muistutus.

Maksuvaatimus eli perintäkirje

Yhdestä maksuvaatimuksesta tulee perintäkuluja seuraavasti:

  • 14 € jos maksamattoman laskun summa on enintään 100 €
  • 24 € jos maksamattoman laskun summa on yli 100 euroa, mutta enintään 1000 €
  • 50 € jos maksamattoman laskun summa on yli 1000 €
  • 14 € jos saatava on suoraan ulosottokelpoinen

Toinen maksuvaatimus eli perintäkirje

Toisesta maksuvaatimuksesta veloitetaan kuluja puolet ensimmäisen maksuvaatimuksen kulujen määrästä.

Kulut kokonaisuudessaan

Saman velan vapaaehtoisesta perinnästä saa laskuttaa kuluja yhteensä seuraavasti:

  • Enintään 60 € jos saatavan pääoma on enintään 100 €
  • Enintään 120 € jos saatavan pääoma on yli 100 euroa, mutta enintään 1000 €
  • Enintään 210 €, jos saatavan pääoma on yli 1000 € (Jos perinnän suorittaminen on ollut poikkeuksellisen vaikeaa eivätkä toimet ole olleet suhteettomia saatavan pääoma huomioiden, velkoja voi vaatia kuluja yli enimmäismäärän.)
  • Enintään 51 €, jos saatava on suoraan ulosottokelpoinen

Yritysperinnässä kulut ovat tapauskohtaiset

Tarvitseeko minun maksaa perintäkuluja?

Perintäkulujen aiheellisuus riippuu siitä, milloin lasku on maksettu ja milloin vastaavasti perintä on aloitettu ja perintäkuluja ehtinyt syntyä.

Noudatamme tässä Kilpailu- ja kuluttajaviraston antamaa hyvän perintätavan ohjeistusta: 
Maksutieto tulee perintätoimiston tietoon viimeistään maksua seuraavan arkipäivän kuluessa. Sitä seuraavana arkipäivänä ei enää voida tehdä kuluttajalta veloitettavia perintätoimia.

Mikä on viivästyskorko?

Viivästyskorko on maksettava, mikäli laskunmaksu venyy yli eräpäivän. Jos eräpäivää ei ole asetettu, viivästyskorko alkaa kerääntyä 30 päivää laskun lähettämisestä tai maksun vaatimispäivästä.

Viivästyskoron määrä on 7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan keskuspankin määrittämä viitekorko. Tällä hetkellä viivästyskorko on 7,0 %.

Kysymyksiä ja vastauksia

Maksusuunnitelma

En pysty maksamaan velkaani kerralla. Voinko tehdä maksusuunnitelman?

Kyllä, velan maksamisesta useammassa erässä on useimmiten mahdollista sopia. Maksusuunnitelman kesto vaihtelee velan suuruudesta, velkojasta ja asian tilasta riippuen.

Ota yhteyttä joko kirjeessäsi mainittavaan puhelinnumeroon tai Oma Intrum -verkkopalvelussa, niin mietitään yhdessä juuri sinun tilanteeseesi parhaiten sopiva ratkaisu.

Paljonko maksusuunnitelman laatiminen maksaa?

Velan pääoma ja maksusuunnitelman kesto vaikuttavat maksusuunnitelman laatimisesta aiheutuviin kuluihin.  Esimerkiksi kuluttajille

  • pääomaltaan enintään 100 euron maksamisesta enintään neljässä erässä maksusuunnitelmakulu on 20 €
  • pääomaltaan 100-1000 euron maksamisesta yli neljässä erässä maksusuunnitelmakulu on 30 €
  • yli 1000 euron maksamisesta yli neljässä erässä maksusuunnitelmakulu on 50 €
  • suoraan ulosottokelpoisissa saatavissa maksusuunnitelman laadintakulu on 20 €
Olen jo maksanut laskun

Hienoa, että asia on kunnossa.

Voit tarkistaa perintäasiasi tilanteen halutessasi vielä Oma Intrumista. ​

Huomaathan, että maksujen siirtymisessä eri pankkien välillä saattaa kulua 1-4 pankkipäivää ennenkuin suoritukset näkyvät Intrumilla. Mikäli olet tehnyt suorituksesi tänä aikana eikä suoritus ole vielä kirjautunut palveluumme, pyydämme tarkistamaan tilanteen uudelleen lähipäivinä. 

Mikäli olet maksanut velkasi suoraan alkuperäiselle velkojalle, pyydämme toimittamaan meille maksutositteen. Tämä onnistuu helpoiten kirjautumalla Oma Intrum-palveluun.

Mikäli olet maksanut velkasi eräpäivän jälkeen, muistathan maksaa myös perinnästä aiheutuneet kulut.

Maksoin vahingossa liikaa

Liikamaksusi voidaan suostumuksellasi siirtää joko toiseen avoinna olevaan asiaan tai se voidaan palauttaa pankkitilillesi. 

Siirto toiseen velkaan hoituu veloituksetta. Ilmoitathan Oma Intrumin tai sähköisen lomakkeen kautta liikamaksuun liittyvän asianumeron sekä sen velan asianumeron, johon haluat liikamaksun siirrettävän. 

Pankkitilille palauttamista varten tarvitsemme tilinumerosi, jonka voit ilmoittaa meille verkkosivuillamme olevan sähköisen lomakkeen kautta. Automaattinen palautus ei valitettavasti onnistu, sillä emme näe maksajan tilinumeroa. Tietosuojasyistä emme voi myöskään vastaanottaa tilinumeroita puhelimitse. Liikamaksun palauttamisesta aiheutuvasta työstä veloitamme 10 euroa.

Mistä saan kuitin maksusta?

Tulostathan kuitin oman verkkopankkisi kautta.

Mistä voin tarkistaa maksutiedot?

Oma Intrum –portaali on helpoin ja nopein tapa tarkistaa ajantasaiset ja avoimet, perintään liittyvät velkatietosi. Palvelun kautta voit myös turvallisesti maksaa tai lähettää meille viestiä. ​

Kirjautumalla pankkitunnuksilla näet yleiskatsauksen kaikista veloistasi ja voit hoitaa niihin liittyviä asioitasi. Perintäkirjeestä löytyvillä tunnuksilla pääset tarkastelemaan kyseistä, yksittäistä perintäasiaasi.​

Kirjaudu tästä.

Kysymyksiä ja vastauksia

Asian tila

Mikä on oikeudellinen perintä?

Jos velkaa ei makseta tai maksusta ei saada sovittua vapaaehtoisesti, velkoja voi vaatia velan perimistä oikeudessa (oikeudellinen perintä). Toimitamme tällöin käräjäoikeuteen haasteen, jotta maksuvelvollisuudesta saadaan oikeuden päätös. Sen jälkeen perintää voidaan jatkaa ulosoton kautta. Poikkeuksena tähän ovat eräät julkiset maksut, jotka ovat suoraan ulosottokelpoisia, eikä erillistä käräjäoikeuden päätöstä tarvita. Tällaisia maksuja ovat mm. terveyskeskusmaksut, päivähoitomaksut ja tietyt vakuutusmaksut.  ​

Käräjäoikeuskäsittelyyn liittyy lainmukaisia kuluja, jotka lisätään velkaasi. Oikeudenkäyntikulut ovat 50 € - 160 € velan suuruudesta ja asian vaativuudesta riippuen. Lisäksi tulee oikeudenkäyntimaksu, joka on 65 € tai 86 €. ​

Jos haluat välttää oikeudenkäynnin ja maksuhäiriömerkinnän, tulee toimia 14 päivän kuluessa haasteen tiedoksisaannista. Koko saatava pitää maksaa 14 päivän kuluessa korkoineen ja kuluineen niin, että maksu näkyy meillä. Myös käräjäoikeuskäsittelystä aiheutuneet kulut tulee maksaa, jotta haaste peruutetaan. Maksu suoritetaan Intrumin tilille ja maksutiedot voi helposti tarkistaa Oma Intrum –portaalista. ​

Käräjäoikeuden asettamien määräaikojen (= viimeinen päivä maksaa) ja mahdollisten reklamaatioiden osalta on tärkeää olla yhteydessä suoraan käräjäoikeuteen. Käräjäoikeus tarvitsee reklamaation eli vastineen kirjallisena, asetetun määräajan puitteissa.​

Asian siirryttyä ulosottoon, otathan yhteyttä suoraan asuinpaikkakuntasi ulosottovirastoon. Ulosotosta saat ajantasaista tietoa asiasta ja sen etenemisestä. Huomioithan, että jatkossa kaikki maksaminen tapahtuu ulosoton kautta.  

Milloin velka vanhenee?

Yksityisoikeudellinen velka vanhenee, kun laskun eräpäivästä on kulunut kolme (3) vuotta.

Vanhentuminen voidaan katkaista esimerkiksi muistuttamalla velasta tai osapuolten välisellä maksusopimuksella. Vanhentumisen katkaisusta alkaa kulua uusi vanhentumisaika, joka on entisen pituinen.

Henkilön yksityisoikeudellinen velka vanhenee lopullisesti 20 vuodessa laskun eräpäivästä.

Julkisoikeudelliset saatavat, esimerkiksi terveyskeskus- ja päivähoitomaksut, vanhenevat viidessä (5) vuodessa. Aika lasketaan laskutusvuoden päättymisestä.  

Jos velasta on oikeuden päätös, vanhenee se lopullisesti 15 vuodessa päätöksestä.

Kysymyksiä ja vastauksia

Luottotiedot

Olen saanut perintäkirjeen. Onko minulla nyt maksuhäiriömerkintä?

Perintäkirje ei merkitse maksuhäiriömerkintää, vaan maksamalla sen eräpäivään mennessä vältyt muilta seuraamuksilta. Suurin osa myöhästyneistä maksuista hoidetaan kuntoon juuri näin.

Milloin maksamattomasta velasta tulee maksuhäiriömerkintä?

Maksuhäiriömerkintä tulee tavallisimmin tuomioistuimen antaman tuomion kautta. Velka on silloin ollut maksamatta useita kuukausia ja siitä on lähetetty useita perintäkirjeitä. Maksuhäiriömerkintä voi syntyä myös ilman tuomiota esimerkiksi luottokortin käyttöoikeuden peruuttamisesta tai maksamattomasta kulutusluotosta. Yritysperinnässä myös maksamaton tratta voi aiheuttaa maksuhäiriömerkinnän.

Maksuhäiriömerkinnät säilyvät luottorekisteritiedoissa kahdesta neljään vuotta.
Luottotietorekisteriä ylläpitävät Suomen Asiakastieto Oy ja Bisnode Finland Oy. Kun henkilö saa ensimmäisen maksuhäiriömerkintänsä, hänelle ilmoitetaan siitä ensirekisteröinti-ilmoituksella.

Miksi luottotietojani on kyselty?

Intrum on myös luottotietotoimisto, eli tarjoamme yrityksille luottotietopalveluita. Tästä syystä saatamme tarkistaa luottotietosi toimeksiantajayritystemme puolesta.

Poistuuko maksuhäiriömerkintä kun olen maksanut velkani?

Velan maksaminen ei poista maksuhäiriömerkintää. Voit kuitenkin ilmoittaa Suomen Asiakastiedolle, että velka on maksettu ja pyytää siitä merkintää maksuhäiriömerkinnän yhteyteen.

Maksuhäiriömerkintä säilyy luottorekisterissä kahdesta neljään vuotta.

Velkani on ulosotossa. Mitä teen?

Mikäli velkasi on edennyt ulosottoon, voit olla yhteydessä suoraan sinne. Asiaa hoitavan ulosottomiehen yhteystiedot löydät esimerkiksi saamastasi vireilletuloilmoituksesta.

Yrityksellemme on aiheutunut tratasta maksuviive-/protestointimerkintä. Saammeko merkinnän poistettua?

Aiheellisia merkintöjä ei poisteta, mutta voitte pyytää lisäämään protestointimerkinnän yhteyteen tiedon maksusta lähettämällä kuittikopion rekisterinpitäjälle.

Mikä on REF-merkintä?

REF -merkintä on lisäys luottotiedoissa näkyvään maksuhäiriömerkintään. Ref-merkintä kertoo luotonantajille, että olet maksanut pois velan, josta sinulle on merkitty maksuhäiriömerkintä. Se ei poista maksuhäiriömerkintää, mutta voi auttaa esimerkiksi luoton tai vuokra-asunnon saamisessa maksuhäiriömerkinnästä huolimatta. Voit pyytää ref –merkintää, kun koko velka on maksettu. Ref –merkintä ei valitettavasti ole automaattinen, vaan sitä varten on luottotietoyhtiölle annettava kirjallinen todiste maksusta. ​

Merkintää voi pyytää suoraan luottotietorekisterin pitäjiltä, Suomen Asiakastieto Oy:ltä sekä Bisnode Finland Oy:ltä. Molemmat tarvitsevat ref-merkintää varten seuraavat tunnistetiedot: ​

  • Henkilötunnus/y –tunnus​
  • Nimesi ja osoitteesi​
  • Merkintä (esim. viive, AST) ​
  • Merkinnän pvm​

Voit myös pyytää meitä ilmoittamaan maksusta luottotietoyhtiöön. Toimenpiteestä veloitamme palveluhinnastomme mukaisesti: ilmoitus luottotietoyhtiöön 20 €/asia, jo lopetetun asian ilmoitus 30 €/asia. Maksamista varten lähetämme maksutiedot ja maksun saatuamme lähetämme todistuksen suoraan luottotietoyhtiöön. ​

Asiasi yksilöintiä ja käsittelyä varten tarvitsemme ​

  • Asianumerosi (löytyy meiltä saamasi kirjeen oikeasta yläkulmassa) ​
  • Nimesi​
  • Osoitteesi​
  • Merkinnän päivämäärä ja summa  ​

Jos sinulla ei ole tiedossasi asianumeroa, ilmoitathan kaikki seuraavat tiedot: ​

  • Henkilötunnuksesi​
  • Nimesi​
  • Osoitteesi​
  • Tiedot alkuperäisestä laskuttajasta ​
  • Merkinnän päivämäärä ja summa