Asiakaspalvelussamme on ruuhkaa - suosittelemme asioimaan verkkopalvelussamme 

Asiakaspalvelumme on tilapäisesti ruuhkautunut tavallista useampien yhteydenottojen vuoksi. Oma Intrum -verkkopalvelumme on sujuva tapa hoitaa asioita kanssamme. Siirry tästä Oma Intrumiin

Intrumin nimissä huijaussoittoja ja -sähköpostiviestejä

Jos epäilet Inrumin nimissä saamaasi viestiä tai puhelua huijaukseksi, ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun. Jos kyseessä ei ollut aito yhteydenotto Intrumilta ja olet antanut yhteydenottajalle henkilötietojasi, ilmoita asiasta poliisille.

Usein kysyttyä

Täältä löydät useimmin kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia Intrumin toiminnasta, perinnästä ja luottotiedoista.

Useimmin kysytyt kysymykset

Mikä Intrum on?

Olemme yhtiö, joka perii ja ostaa velkoja. Perimme saatavia lainanantajien sekä palvelujen ja tuotteiden myyjien puolesta. Ostamme maksamattomia lainoja ja luottoja pankeilta ja rahoituslaitoksilta, jälleenmyyjiltä sekä palveluntarjoajilta, kuten sähkö- ja teleoperaattoreilta. Jos olemme ottaneet sinuun yhteyttä velka-asioissa, se tarkoittaa, että alkuperäinen laskuttajasi on siirtänyt velan perittäväksi Intrumille tai olemme ostaneet velkasi.

Haluamme auttaa sinua, jotta voit maksaa velkasi takaisin ja jatkaa elämääsi. Selvitämme yhdessä kanssasi, millaisia vaihtoehtoja sinulla on velkasi hoitamiseksi taloudellinen tilanteesi huomioiden. Jos et pysty selviytymään veloistasi, neuvomme, mistä voit saada apua talous- ja velka-asioihisi. 

Sähkölasku meni perintään. Miten kannattaa toimia?

Jos olet saanut meiltä kirjeen, etkä pysty maksamaan laskua, ota viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme.  Ohjeita yhteydenottoon löydät saamastasi kirjeestä. Jos sinulla ei ole kirjettä, katso yhteystiedot ja ohjeet täältä

Lisätietoa saat myös sivultamme Kysymyksiä ja vastauksia sähkölaskun perinnästä.

Voiko Intrum lisätä REF-merkinnän puolestani?

Voit myös pyytää meitä ilmoittamaan maksusta luottotietoyhtiöön. Merkintä ei valitettavasti ole automaattinen, vaan sitä varten on luottotietoyhtiölle annettava kirjallinen todiste maksusta. ​Toimenpiteestä veloitamme palveluhinnastomme mukaisesti:

  • ilmoitus luottotietoyhtiöön 20 € / asia
  • kahden tai useamman asian ilmoitus 40 €
  • arkistoidut asiat 40 eur / kpl

Maksamista varten lähetämme maksutiedot ja maksun saatuamme lähetämme todistuksen suoraan luottotietoyhtiöön.  

Asiasi yksilöintiä ja käsittelyä varten tarvitsemme  

  • Asianumerosi (löytyy meiltä saamasi kirjeen oikeasta yläkulmassa) 
  • Nimesi
  • Osoitteesi
  • Merkinnän päivämäärä ja summa   

Jos sinulla ei ole tiedossasi asianumeroa, ilmoitathan kaikki seuraavat tiedot:  

  • Henkilötunnuksesi
  • Nimesi
  • Osoitteesi
  • Tiedot alkuperäisestä laskuttajasta 
  • Merkinnän päivämäärä ja summa
Milloin perintäkulut ovat aiheellisia?

Perintäkulujen aiheellisuus riippuu siitä, onko laskun osalta ennätetty tekemään perintätoimenpiteitä ennen maksun saapumista perintätoimenpiteitä suorittaneen tahon tietoon. Jos lasku on maksettu myöhässä, mutta perintätoimenpiteitä on ennätetty tekemään ennen kuin tieto maksusta on saapunut perintätoimenpiteitä suorittaneelle taholle, ovat perintäkulut tällöin aiheelliset.

Noudatamme tässä Kilpailu- ja kuluttajaviraston antamaa hyvän perintätavan ohjeistusta:
Lähtökohtainen oletus on, että maksutieto tulee perintätoimenpiteitä suorittaneen tahon tietoon viimeistään maksua seuraavan arkipäivän kuluessa ja velallisella ei ole maksuvelvollisuutta tämän jälkeen syntyneistä kuluista.

Ehdin jo maksaa alkuperäisen laskun, mutta sain perintäkirjeen. Mitä teen?

Maksun kirjautumisessa kestää yleensä yhdestä kolmeen arkipäivään ja tätä voit seurata Oma Intrum -palvelussa, jossa näet ajantasaisen tilanteen. Muistathan maksaa myös perinnästä aiheutuneet kulut, jos olet maksanut velkasi vasta eräpäivän jälkeen.

Huomioithan, että mikäli alkuperäinen lasku on maksettu myöhässä, mutta ennen perintäkirjeen saapumista, perinnästä aiheutunut kulu voi silti olla aiheellinen, jos perinnän toimenpiteet on ehditty aloittaa ennen maksun saapumista.

Jos alkuperäinen lasku on maksettu eräpäivään mennessä ja olet silti saanut perintäkirjeen, toimitathan maksutositteen meille Oma Intrumin kautta tai verkkosivulomakkeella kirjeessä mainitussa osoitteessa. 

Asian tila

Mikä on oikeudellinen perintä?

Jos velkaa ei makseta tai maksusta ei saada sovittua vapaaehtoisesti, velkoja voi vaatia velan perimistä oikeudessa (oikeudellinen perintä). Toimitamme tällöin käräjäoikeuteen haasteen, jotta maksuvelvollisuudesta saadaan oikeuden päätös. Sen jälkeen perintää voidaan jatkaa ulosoton kautta. Poikkeuksena tähän ovat eräät julkiset maksut, jotka ovat suoraan ulosottokelpoisia, eikä erillistä käräjäoikeuden päätöstä tarvita. Tällaisia maksuja ovat mm. terveyskeskusmaksut, päivähoitomaksut ja tietyt vakuutusmaksut.  ​

Käräjäoikeuskäsittelyyn liittyy lainmukaisia kuluja, jotka lisätään velkaasi. Oikeudenkäyntikulut ovat 50 € - 160 € velan suuruudesta ja asian vaativuudesta riippuen. Lisäksi tulee oikeudenkäyntimaksu, joka on 65 € tai 86 €. ​

Jos haluat välttää oikeudenkäynnin ja maksuhäiriömerkinnän, tulee toimia 14 päivän kuluessa haasteen tiedoksisaannista. Koko saatava pitää maksaa 14 päivän kuluessa korkoineen ja kuluineen niin, että maksu näkyy meillä. Myös käräjäoikeuskäsittelystä aiheutuneet kulut tulee maksaa, jotta haaste peruutetaan. Maksu suoritetaan Intrumin tilille ja maksutiedot voi helposti tarkistaa Oma Intrum –portaalista. ​

Käräjäoikeuden asettamien määräaikojen (= viimeinen päivä maksaa) ja mahdollisten reklamaatioiden osalta on tärkeää olla yhteydessä suoraan käräjäoikeuteen. Käräjäoikeus tarvitsee reklamaation eli vastineen kirjallisena, asetetun määräajan puitteissa.​

Asian siirryttyä ulosottoon, otathan yhteyttä suoraan asuinpaikkakuntasi ulosottovirastoon. Ulosotosta saat ajantasaista tietoa asiasta ja sen etenemisestä. Huomioithan, että jatkossa kaikki maksaminen tapahtuu ulosoton kautta.  

Milloin velka vanhenee?

Yksityisoikeudellinen velka vanhenee, kun laskun eräpäivästä on kulunut kolme (3) vuotta.

Vanhentuminen voidaan katkaista esimerkiksi muistuttamalla velasta tai osapuolten välisellä maksusopimuksella. Vanhentumisen katkaisusta alkaa kulua uusi vanhentumisaika, joka on entisen pituinen.

Henkilön yksityisoikeudellinen velka vanhenee lopullisesti 20 vuodessa laskun eräpäivästä.

Julkisoikeudelliset saatavat, esimerkiksi terveyskeskus- ja päivähoitomaksut, vanhenevat viidessä (5) vuodessa. Aika lasketaan laskutusvuoden päättymisestä.  

Jos velasta on oikeuden päätös, vanhenee se lopullisesti 15 vuodessa päätöksestä.

Velkani on ulosotossa. Mitä teen?

Mikäli velkasi on edennyt ulosottoon, voit olla yhteydessä suoraan sinne. Asiaa hoitavan ulosottomiehen yhteystiedot löydät esimerkiksi saamastasi vireilletuloilmoituksesta.

Laskun tiedot

Mistä saan lasku-/kirjekopion?

Laskukopion tai tarkempaa tietoa laskun sisällöstä voi saada joko alkuperäisen laskuttajan verkkopalvelusta tai olemalla suoraan yhteydessä alkuperäisen laskuttajan asiakaspalveluun. ​

Perintäkirjeen kopion saat lähettämällä viestiä Oma Intrum -palvelun kautta. Voit kirjautua Oma Intrumiin tästä. Huomioithan, että viestin lähettäminen Oma intrumin kautta ei onnistu, jos asia ei ole enää meillä avoinna. ​

Vaihtoehtoisesti voit pyytää kopiota perintäkirjeestä verkkosivulomakkeemme kautta.

Olen eri mieltä laskusta

Saitko laskun väärin perustein tai onko laskun summa mielestäsi virheellinen? Kirjaudu Oma Intrum -palveluumme ilmoittaaksesi asiasta viimeistään kirjeen eräpäivään mennessä. Kirjaathan ilmoitukseesi tarkat perustelut, jotta voimme varmistaa, että asiasisältö pysyy oikeana jatkoselvitystä varten.

Otamme yhteyttä alkuperäiseen velkojaan ja keskeytämme perintätoimenpiteet asian selvittelyn ajaksi. Perinnän tilanteen näet Oma Intrumista.

Huomioithan, että velkoja voi tästä huolimatta vaatia velan maksamista oikeusteitse.

Luottotiedot

Ilmoittaako Intrum luottotietoyhtiölle, että olen maksanut velkani?

Ilmoitamme velkojan puolesta luottotietoyhtiöille kulutusluottoihin perustuvat maksuhäiriömerkinnät ja siten myös näihin tulleet maksut veloituksetta. Luottotietolain mukainen ilmoitusvelvollisuutemme koskee siten vain luottotietolain 14 § mainittuja kuluttajasaatavia ja näistä aiheutuneita merkintöjä. Luottotietolain 14 § mukaan velkojan on ilmoitettava luottotietoyhtiöille vain sellaisen kuluttajasaatavan maksusta, jonka laiminlyönnistä velkoja itse on ilmoittanut luottotietoyhtiöille (ns. LKP-merkinnät).  
 
Muiden kuin kuluttajasaatavaan perustuvien maksuhäiriömerkintöjen osalta ilmoitusvelvollisuutta ei ole säädetty velkojalle. Näiden merkintöjen osalta voit itse ilmoittaa luottotietoyhtiölle velan maksusta esittämällä kopion kuitista tai ulosotosta saadun todistuksen. Voimme myös tehdä ilmoituksen puolestasi erillisestä maksusta, jolloin sinun ei tarvitse hankkia kuitteja tai todistuksia maksuilmoitusta varten. 
 
Jos olet pyytänyt Intrumia ilmoittamaan luottotietoyhtiölle häiriömerkinnän aiheuttaneen velan maksusta, lähetämme ilmoituksen sen jälkeen, kun olemme vastaanottaneet palvelumaksun asian hoitamisesta puolestasi. 

Kuka toimii rekisterinpitäjänä maksuhäiriötietojen osalta?

Maksuhäiriömerkintöjen osalta rekisterinpitäjänä toimivat luottotietotoimintaa harjoittavat luottotietoyhtiöt, jotka vastaavat omasta rekisteristään.  Suomessa luottotietorekisteriä ylläpitävät Suomen Asiakastieto Oy sekä Dun & Bradstreet Finland Oy.  
 
Intrum toimii perintätoimintaa harjoittaessaan rekisterinpitäjänä perintätoimenpiteitä koskevien tietojen osalta. 

Miksi luottotietojani on kyselty?

Intrum Oy toimii luottotietoyhtiönä ja luovuttaa henkilöluottotietoja sähköisen palvelun kautta toimeksiantajilleen. Jos olet ollut tekemässä kuluttajasopimusta, esim. avaamassa puhelinliittymää, tai toimit vastuuhenkilönä jossakin yrityksessä, henkilöluottotiedot on voitu tarkastaa siinä yhteydessä.

Mikä on positiivinen luottotietorekisteri?

Positiivinen luottotietorekisteri on Verohallinnon toteuttama rekisteri, jonka päätavoitteena on ehkäistä kotitalouksien ylivelkaantumista. Rekisteriin kootaan tiedot yksityishenkilöiden luotoista ja tuloista. Yksityishenkilöt saavat rekisteristä ajantasaista tietoa omista luotoistaan ja voivat halutessaan asettaa itselleen ilmaiseksi vapaaehtoisen luottokiellon. Myös luotonantajat voivat paremmin arvioida hakijoiden maksukykyä, kun rekisterissä on ajantasaiset tiedot henkilöiden luotoista ja tuloista. Lue lisää: Yksityishenkilöille - Positiivinen luottotietorekisteri (vero.fi)

Maksuhäiriömerkintä

Mikä on maksuhäiriömerkintä?

Maksuhäiriömerkintä voi syntyä laskun pitkittyneen maksulaiminlyönnin seurauksena ja se voidaan rekisteröidä niin yksityishenkilön kuin yrityksen luottotietoihin. Maksuhäiriömerkinnän tarkoituksena on pysäyttää velkaantuminen.

Velkoja voi ilmoittaa maksuhäiriömerkinnän luottotietorekisteriin lakisääteisten myöhästymiskriteereiden täyttyessä. Maksuhäiriömerkintä voi syntyä myös käräjäoikeuden velkomustuomion ilmoituksesta tai kun lasku on siirtynyt ulosottovaiheeseen. Maksuhäiriömerkintä voi liittyä myös velkojen järjestelyyn. Luottotietoja koskevat säädökset, kuten maksuhäiriömerkintöjen tallennusajat ja luottotietojen käyttöoikeudet on määritelty tarkasti luottotietolaissa.

Milloin maksamattomasta velasta tulee maksuhäiriömerkintä?

Maksuhäiriömerkintä tulee tavallisimmin tuomioistuimen antaman tuomion kautta. Velka on silloin ollut maksamatta useita kuukausia ja siitä on lähetetty useita perintäkirjeitä. Maksuhäiriömerkintä voi syntyä myös ilman tuomiota esimerkiksi luottokortin käyttöoikeuden peruuttamisesta tai maksamattomasta kulutusluotosta. Yritysperinnässä myös maksamaton tratta voi aiheuttaa maksuhäiriömerkinnän.

Luottotietorekisteriä ylläpitävät Suomen Asiakastieto Oy ja Dun & Bradstreet Finland Oy.

Miten ja milloin saan maksuhäiriömerkinnän pois?

Maksuhäiriömerkinnän poistaa luottotietorekisteriä ylläpitävä taho. Joulukuun alussa 2022 voimaan astuneen luottotietolain muutoksen mukaan maksuhäiriömerkintä poistuu kuukauden kuluttua siitä, kun velan maksamisesta on ilmoitettu luottotietoyhtiölle.  
 
Huomioithan, että voit pyytää luottotietoihisi REF-merkintää, kun olet maksanut velkasi. REF-merkintä kertoo, että koko velka on maksettu, vaikka maksuhäiriömerkintä ei olisi vielä poistunut. 

Olen saanut perintäkirjeen. Onko minulla nyt maksuhäiriömerkintä?

Perintäkirje ei useimmiten tarkoita maksuhäiriömerkintää. Mikäli asiasta voi aiheutua maksuhäiriömerkintä, tästä on kirjeessämme erillinen maininta.

Poistuuko maksuhäiriömerkintä kun olen maksanut velkani?

Velan maksaminen ei itsessään poista maksuhäiriömerkintää, mutta kun olet maksanut velkasi kokonaisuudessaan voit pyytää luottotietoihisi REF-merkintää. REF-merkintä kertoo, että koko velka on maksettu. Maksuhäiriömerkintä poistuu kuukauden kuluttua siitä, kun velan maksamisesta on ilmoitettu luottotietoyhtiölle.

Voinko tarkastaa kuinka monta maksuhäiriömerkintää minulla on?

Tietoja maksuhäiriömerkinnöistä saat luottotietorekisteristä eli kääntymällä Suomen Asiakastieto Oy:n ja Bisnode Oy:n puoleen. 
 
Intrumilta voit saada saldotodistuksen, joka sisältää Intrumilla perinnässä olevat velat sekä kattaa myös parhaillaan ulosotossa olevat, Intrumin hoitamat asiat. Ulosotosta voi pyytää ulosottoasioiden tulosteen. 

Maksut ja maksaminen

Maksoin laskun vahingossa kahteen kertaan? Miten liikamaksu palautetaan?

Maksun palautuksista lähetämme sinulle kirjeen liikamaksusta.

Tilinumeroilmoituksen voit tehdä tällä lomakkeella. Tarvitset kirjeessämme olevia tietoja palautuslomakkeen täyttämiseen. 

Mikäli sinulla ei ole kirjettä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme Oma Intrumin kautta. Voit myös soittaa vaihteeseemme numeroon
09 229 111, joka palvelee arkisin kello 07:30-17:00 välisenä aikana.

 

Maksoin vahingossa liikaa

Liikamaksusi voidaan suostumuksellasi siirtää joko toiseen avoinna olevaan asiaan tai se voidaan palauttaa pankkitilillesi. 

Siirto toiseen velkaan hoituu veloituksetta. Ilmoitathan Oma Intrumin tai sähköisen lomakkeen kautta liikamaksuun liittyvän asianumeron sekä sen velan asianumeron, johon haluat liikamaksun siirrettävän. 

Pankkitilille palauttamista varten tarvitsemme tilinumerosi, jonka voit ilmoittaa meille verkkosivuillamme olevan sähköisen lomakkeen kautta. Automaattinen palautus ei valitettavasti onnistu, sillä emme näe maksajan tilinumeroa. Tietosuojasyistä emme voi myöskään vastaanottaa tilinumeroita puhelimitse. Liikamaksun palauttamisesta aiheutuvasta työstä veloitamme 10 euroa.

Mistä saan kuitin maksusta?

Saat kuitin helpoiten lataamalla tai tulostamalla sen omasta verkkopankistasi.

Mistä voin tarkistaa perinnässä olevan laskun maksutiedot?

Maksutiedot ja muut perintäasiaasi liittyvät tiedot löydät Oma Intrum -palvelusta.

Oma Intrum -palvelu on helpoin ja nopein tapa tarkistaa perintäasiasi ajantasaisen tilanteen ja avoimet, perintään liittyvät velkatietosi. Palvelun kautta voit myös turvallisesti maksaa, tehdä maksusuunnitelman tai eräpäivän siirron sekä lähettää ja vastaanottaa viestiä. ​

Kirjautumalla pankkitunnuksilla näet yleiskatsauksen kaikista veloistasi ja voit hoitaa niihin liittyviä asioitasi. Perintäkirjeestä löytyvillä tunnuksilla pääset tarkastelemaan kyseistä, yksittäistä perintäasiaasi.

Kirjaudu tästä Oma Intrumiin.

Olen jo maksanut laskun

Hienoa, että asia on kunnossa.

Voit tarkistaa perintäasiasi tilanteen halutessasi vielä Oma Intrumista. ​

Huomaathan, että maksujen siirtymisessä eri pankkien välillä saattaa kulua 1-4 pankkipäivää ennenkuin suoritukset näkyvät Intrumilla. Mikäli olet tehnyt suorituksesi tänä aikana eikä suoritus ole vielä kirjautunut palveluumme, pyydämme tarkistamaan tilanteen uudelleen lähipäivinä. 

Mikäli olet maksanut velkasi suoraan alkuperäiselle velkojalle, pyydämme toimittamaan meille maksutositteen. Tämä onnistuu helpoiten kirjautumalla Oma Intrum-palveluun.

Mikäli olet maksanut velkasi eräpäivän jälkeen, muistathan maksaa myös perinnästä aiheutuneet kulut.

Maksusta sopiminen

En pysty maksamaan velkaani kerralla. Voinko tehdä maksusuunnitelman?

Jos velan maksu ei juuri nyt onnistu, useimmiten on mahdollista tehdä maksusuunnitelma, jonka avulla voit maksaa velkasi useammassa erässä. Maksusuunnitelman kesto vaihtelee velan suuruudesta, velkojasta ja asian tilasta riippuen.

Kirjaudu Oma Intrum -verkkopalveluumme ja tarkista, voitko tehdä maksusuunnitelman ja löytyykö vaihtoehdoista sinulle sopiva suunnitelma. Jos velallesi ei ole mahdollista tehdä maksusuunnitelmaa Oma Intrumissa tai et löydä sopivaa vaihtoehtoa, voit myös ehdottaa sinulle sopivaa maksusuunnitelmaa Oma Intrumin viestitoiminnon kautta. Tarvittaessa voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme myös puhelimitse. Yhteystiedot löydät saamastasi kirjeestä.  

Paljonko maksusuunnitelman laatiminen maksaa?

Velan pääoma ja maksusuunnitelman kesto vaikuttavat maksusuunnitelman laatimisesta aiheutuviin kuluihin.  Esimerkiksi kuluttajille

  • pääomaltaan enintään 100 euron maksamisesta enintään neljässä erässä maksusuunnitelmakulu on 20 €
  • pääomaltaan 100-1000 euron maksamisesta yli neljässä erässä maksusuunnitelmakulu on 30 €
  • yli 1000 euron maksamisesta yli neljässä erässä maksusuunnitelmakulu on 50 €
  • suoraan ulosottokelpoisissa saatavissa maksusuunnitelman laadintakulu on 20 €
Voiko eräpäivää siirtää?

Tarkista Oma Intrum -verkkopalvelusta, voitko tehdä eräpäivän siirron. Jos eräpäivän siirto ei onnnistu Oma Intrumin kautta tai maksusi on jo myöhässä, otathan pikimmiten yhteyttä asiakaspalveluumme.

REF-merkintä ja maksusta ilmoittaminen

Mikä on REF-merkintä ja mitä hyötyä siitä on?

REF-merkintä voidaan lisätä luottotiedoissasi näkyvään maksuhäiriömerkintään, kun olet maksanut velan, josta maksuhäiriömerkintä on aiheutunut. REF-merkintä luottotietorekisterissä siis kertoo, että maksuhäiriömerkinnän aiheuttanut velka on kokonaan maksettu ja sen avulla voit osoittaa, että olet maksukykyinen maksuhäiriömerkinnästä huolimatta. REF-merkintä ei siis heti poista maksuhäiriömerkintää, mutta voi auttaa esimerkiksi luoton tai vuokra-asunnon saamisessa maksuhäiriömerkinnästä huolimatta.  Maksuhäiriömerkintä poistuu kuukauden kuluttua REF-merkinnän lisäämisestä.

Miten saan REF-merkinnän?

Voit pyytää REF-merkintää, kun koko velka on maksettu. Merkintää voi pyytää suoraan luottotietorekisterin pitäjiltä, Suomen Asiakastieto Oy:ltä sekä Dun & Bradstreet Finland Oy:ltä. 

Molemmat tarvitsevat REF-merkintää varten seuraavat tunnistetiedot: 

  • Henkilötunnus/y –tunnus
  • Nimesi ja osoitteesi
  • Merkintä (esim. viive, AST) 
  • Merkinnän pvm
  • Tositteen maksusta
Voiko Intrum lisätä REF-merkinnän puolestani?

Voit myös pyytää meitä ilmoittamaan maksusta luottotietoyhtiöön. Merkintä ei valitettavasti ole automaattinen, vaan sitä varten on luottotietoyhtiölle annettava kirjallinen todiste maksusta. ​Toimenpiteestä veloitamme palveluhinnastomme mukaisesti:

  • ilmoitus luottotietoyhtiöön 20 € / asia
  • kahden tai useamman asian ilmoitus 40 €
  • arkistoidut asiat 40 eur / kpl

Maksamista varten lähetämme maksutiedot ja maksun saatuamme lähetämme todistuksen suoraan luottotietoyhtiöön.  

Asiasi yksilöintiä ja käsittelyä varten tarvitsemme  

  • Asianumerosi (löytyy meiltä saamasi kirjeen oikeasta yläkulmassa) 
  • Nimesi
  • Osoitteesi
  • Merkinnän päivämäärä ja summa   

Jos sinulla ei ole tiedossasi asianumeroa, ilmoitathan kaikki seuraavat tiedot:  

  • Henkilötunnuksesi
  • Nimesi
  • Osoitteesi
  • Tiedot alkuperäisestä laskuttajasta 
  • Merkinnän päivämäärä ja summa
Haluaisin REF-merkinnän maksettuun velkaan ja minulla ei ole tiedossa asianumeroa, josta maksuhäiriömerkintä on syntynyt, mitä teen?

Asianumero tarvitaan vain, jos toivot Intrumin ilmoittavan REF-tiedon, mutta toki se onnistuu myös ilman asianumeroa. Jos sinulla ei ole tiedossasi asianumeroa, ilmoitathan meille kaikki seuraavat tiedot:   

  • Henkilötunnuksesi
  • Nimesi
  • Osoitteesi
  • Tiedot alkuperäisestä laskuttajasta
  • Merkinnän päivämäärä ja summa  

 Jos kyseessä on yrityksen velkaan liittyvä asia, ilmoita myös yrityksesi tiedot:

  • Yrityksen nimi
  • Y-tunnus
  • Yrityksen osoite

Asianumeroa yksilöintiin ei myöskään tarvita, jos teet ilmoituksen maksusta itse luottotietoyhtiöille. 

Minulla on useita maksuhäiriömerkintöjä, pitääkö jokaisessa olla erikseen oma REF-merkintä?

Kyllä, jokaiseen maksuhäiriömerkintään maksusta (REF) tulee ilmoittaa erikseen.

Perinnän kulut

Mitä kuluja perinnästä aiheutuu?

Henkilöasiakkaat

Maksumuistutuksen kulut ovat lakisääteisesti kuluttajille maksimissaan 5 euroa/muistutus, kun eräpäivästä tai ensimmäisen maksumuistutuksen lähettämisestä on kulunut vähintään 14 päivää
Ensimmäisestä maksuvaatimuksesta voi muodostua saatavien perinnästä annetun lain mukaan perintäkuluja seuraavasti:

  • 10 eur, jos maksamattoman laskun summa on alle 10 euroa
  • 14 eur, jos maksamattoman laskun summa on 10 euroa, mutta enintään 100 euroa
  • 24 eur, jos maksamattoman laskun summa on yli 100 euroa, mutta enintään 1 000 euroa
  • 50 eur, jos maksamattoman laskun summa on yli 1 000 euroa
  • 14 eur, jos saatava on suoraan ulosottokelpoinen

Toisesta maksuvaatimuksesta veloitetaan kuluja puolet ensimmäisen maksuvaatimuksen kulujen määrästä.

Kokonaiskulukatto

Yhden velan kokonaiskulukatto vapaaehtoisessa perinnässä:

  • Enintään 60 eur, jos saatavan pääoma on enintään 100 euroa
  • Enintään 120 eur, jos saatavan pääoma on yli 100 euroa, mutta enintään 1 000 euroa
  • Enintään 210 eur, jos saatavan pääoma on yli 1 000 euroa
  • Jos perinnän suorittaminen on ollut poikkeuksellisen vaikeaa eivätkä toimet ole olleet suhteettomia saatavan pääoma huomioiden, velkoja voi kuitenkin vaatia kuluja yli enimmäismäärän.
  • Enintään 51 eur, jos saatava on suoraan ulosottokelpoinen


Yritysasiakkaat

Maksumuistutuksen kulut ovat lakisääteisesti yrityksille maksimissaan 12 euroa/muistutus
Ensimmäisestä maksuvaatimuksesta voi muodostua saatavien perinnästä annetun lain mukaan perintäkuluja seuraavasti:

  • 50 eur, jos saatavan pääoma on enintään 500 euroa
  • 70 eur, jos saatavan pääoma on yli 500 euroa, mutta enintään 2 500 euroa
  • 90 eur, jos saatavan pääoma on yli 2 500 euroa, mutta enintään 10 000 euroa
  • 110 eur, jos saatavan pääoma on yli 10 000 euroa
  • 50 eur, jos saatava on suoraan ulosottokelpoinen

Toisesta maksuvaatimuksesta veloitetaan kuluja puolet ensimmäisen maksuvaatimuksen kulujen määrästä.

Kokonaiskulukatto

Yhden velan kokonaiskulukatto vapaaehtoisessa perinnässä:

  • Enintään 250 eur, jos saatavan pääoma enintään 500 euroa
  • Enintään 470 eur, jos saatavan pääoma on yli 500 euroa, mutta enintään 2 500 euroa
  • Enintään 550 eur, jos saatavan pääoma on yli 2 500 euroa, mutta enintään 10 000 euroa
  • Enintään 620 eur, jos saatavan pääoma on yli 10 000 euroa
  • Enintään joko 214 eur / 314 eur, kun kyse suoraan ulosottokelpoisesta yrityssaatavasta. Kokonaiskulukatto riippuu siitä, onko käytetty konkurssiuhkaista maksuvaatimusta.
Mikä on viivästyskorko?

Viivästyskorkoa on maksettava, mikäli lasku maksetaan sen eräpäivän jälkeen. Jos eräpäivää ei ole velallista sitovasti ennalta sovittu, viivästyskorko alkaa kertyä 30 päivää laskun lähettämisestä tai maksun vaatimispäivästä.

Korkolain mukaisesti viivästyskoron määrä kuluttajille on 7 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan keskuspankin määrittämä viitekorko. Tällä hetkellä viivästyskorko on 9,5 %.

Korkolain mukaisesti, jollei toisin ole osapuolten välillä sovittu, on viivästyskoron määrä yrityksille 8 prosenttiyksikköä korkeampi kuin Euroopan keskuspankin määrittämä viitekorko. Tällä hetkellä viivästyskorko on 10,5 %.

Perinnän ja velanhoidon sanasto

Perinnän ja velka-asioiden sanastoa

Lue lisää perintään ja velanhoitoon liittyvistä termeistä ja niiden merkityksestä Velka- ja perintäasiaoiden sanastostamme

Perintä

Ehdin jo maksaa alkuperäisen laskun, mutta sain perintäkirjeen. Mitä teen?

Maksun kirjautumisessa kestää yleensä yhdestä kolmeen arkipäivään ja tätä voit seurata Oma Intrum -palvelussa, jossa näet ajantasaisen tilanteen. Muistathan maksaa myös perinnästä aiheutuneet kulut, jos olet maksanut velkasi vasta eräpäivän jälkeen.

Huomioithan, että mikäli alkuperäinen lasku on maksettu myöhässä, mutta ennen perintäkirjeen saapumista, perinnästä aiheutunut kulu voi silti olla aiheellinen, jos perinnän toimenpiteet on ehditty aloittaa ennen maksun saapumista.

Jos alkuperäinen lasku on maksettu eräpäivään mennessä ja olet silti saanut perintäkirjeen, toimitathan maksutositteen meille Oma Intrumin kautta tai verkkosivulomakkeella kirjeessä mainitussa osoitteessa. 

Mikä on koko velkani saldo?

Kirjautumalla Oma Intrum -verkkopalveluun saat käsityksen Intrumilla avoinna olevista veloistasi. Velkaneuvontaa ja velkojen järjestelyä varten voi tilata saldotodistuksen Oma Intrumista tai osoitteesta www.intrum.fi/saldotodistus 

Saldotodistus sisältää Intrumilla perinnässä olevat velat, ja se kattaa myös parhaillaan ulosotossa olevat, Intrumin hoitamat asiat. Yhteenvedon voi tilata kerran vuodessa veloituksetta.

Olen eri mieltä laskusta

Saitko laskun väärin perustein tai onko laskun summa mielestäsi virheellinen? Kirjaudu Oma Intrum -palveluumme ilmoittaaksesi asiasta tai lähetä kirjeessä näkyvän osoitteen kautta meille viesti mahdollisimman pian, viimeistään kirjeen eräpäivään mennessä. Kirjaathan ilmoitukseesi tarkat perustelut, jotta voimme varmistaa, että asiasisältö pysyy oikeana jatkoselvitystä varten.

Otamme yhteyttä alkuperäiseen velkojaan ja keskeytämme perintätoimenpiteet asian selvittelyn ajaksi. Perinnän tilanteen näet Oma Intrumista.

Huomioithan, että velkoja voi tästä huolimatta vaatia velan maksamista oikeusteitse.

Mitä kirjeessä olevat päivämäärät tarkoittavat?

Kirjeen eli maksuvaatimuksen erittelysivuilta löytyy eri päivämääriä.  

  1. Laskun päivä on alkuperäisen laskun päiväys.
  2. Laskun eräpäivä on alkuperäisen laskun eräpäivä.
  3. Koron alkamispäivä on päivä, josta korko lähtee kertymään.  

 

Palvelukanavat ja yhteydenotot

Haluan jutella asiantuntijan kanssa. Mitä tietoja Intrum tarvitsee perintäasiani käsittelemiseksi?

Huolehdimme tietosuojastasi, jonka vuoksi jokaisen yhteydenoton osalta meidän tulee ensin tunnistaa sinut asianmukaisesti. Tätä varten tarvitsemme:

  • Nimesi​
  • Osoitteesi
  • Asianumerosi (meiltä saamasi kirjeen yläkulmassa)

Jos et tiedä asianumeroasi, ilmoitathan meille seuraavat tiedot:​

  • Henkilötunnuksesi
  • Nimesi
  • Osoitteesi
  • Tiedon alkuperäisestä laskuttajasta

Oma Intrum -palvelu on helpoin ja nopein tapa tarkistaa ajantasaiset ja avoimet velkatiedot. Palvelun kautta voit myös turvallisesti maksaa, lähettää ja vastaanottaa viestejä, tehdä eräpäivän siirron tai maksusuunnitelman
sekä antaa suostumuksen sähköpostikirjeiden vastaanottamiseen. Kirjautumalla pankkitunnuksilla näet yleiskatsauksen veloistasi. Yksittäisen perintäasian hoitaminen onnistuu myös perintäkirjeestä löytyvillä tunnuksilla.​

Yhteystiedot asiantuntijoillemme löytyvät saamastasi kirjeestä tai verkkosivuiltamme.

 

Sain Intrumilta soiton, jossa muistutettiin puhelimitse erääntyneistä laskuista. Mistä tässä on kyse?

Intrumilla on käytössä ulossoittopalvelu, jonka tarkoituksena on muistuttaa asiakkaita erääntyvistä laskuista ja tarvittaessa sopia maksujärjestelyistä. Puhelun alussa palveluneuvojamme tulee ensin tunnistaa henkilöllisyytesi, jotta voimme keskustella velkatilanteestasi tietoturvallisesti. Palveluneuvojamme ei kuitenkaan koskaan pyydä sinua kertomaan henkilötunnuksesi loppuosaa tai minkään palvelujen käyttäjätunnuksia tai salasanoja.

Myös Maija-soittorobottimme saattaa soittaa sinulle, mikäli maksusopimuksesi erän maksu on viivästynyt. Maija-soittorobottimme soittaa numerosta +358 9 4255 0333 ja soiton jälkeen saat aina tekstiviestin.

Lisää neuvoja laskujen maksamiseen ja tietoa yhteydenottokanavista löydät Intrumin Asiakaspalvelu-sivustolta.

Mikä on Oma Intrum?

Oma Intrum -verkkopalvelusta löydät tiedot velka-asioista, joita sinulla on Intrumin kanssa. Oma Intrum on avoinna ympäri vuorokauden ja asiointi onnistuu kätevästi vaikka kännykällä. Voit kirjautua palveluun verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai kirjeestäsi löytyvillä tiedoilla. Verkkopalvelussa voit

  • maksaa velkasi
  • lähettää ja vastaanottaa viestejä
  • tarkistaa maksusi ja velkatilanteesi
  • tehdä eräpäivän siirron tai maksusuunnitelman
  • antaa suostumuksen sähköpostikirjeiden vastaanottamiseen.

Henkilöasiakkaille

Pankkitunnuksilla kirjautuminen
Jos perintäkirjeessä pyydetään kirjautumaan pankkitunnuksilla, näet yleiskatsauksen perintäasioistasi, jotka on yhdistetty henkilötunnukseesi ja voit hoitaa näihin perintäasioihisi liittyviä toimintoja.

Erillisellä tunnuksella kirjautuminen
Jos perintäkirjeessäsi on erillinen kirjautumistunnus, pääset tarkastelemaan kyseistä yksittäistä perintäasiaasi.


Yritysasiakkaille

Pankkitunnuksilla kirjautuminen
Jos perintäkirjeessä pyydetään kirjautumaan pankkitunnuksilla, näet yleiskatsauksen perintäasioista, jotka ovat yhdistetty yrityksen y-tunnukseen ja voit hoitaa näihin perintäasioihin liittyviä toimintoja.

Huomioithan, että voit asioida yhteisön tai yrityksen puolesta pankkitunnuksilla mikäli olet yrityksen toimitusjohtaja, hallituksen puheenjohtaja, elinkeinonharjoittaja tai tilintarkastaja tai olet saanut yrityksen edustajalta asiointivaltuutuksen perintäasioiden hoitamiseen Suomi.fi-valtuuksissa.

Erillisellä tunnuksella kirjautuminen
Jos perintäkirjeessäsi on erillinen kirjautumistunnus, pääset tarkastelemaan kyseistä yksittäistä perintäasiaa.

Kirjaudu tästä

Mikä on Oma Intrumissa käytössä oleva Trustly?

Trustly on maailmanlaajuinen verkkopankkialan toimija, joka mahdollistaa henkilökohtaisen verkkomaksamisen ilman kortteja, rekisteröintejä tai sovellusten lataamista.

Henkilöasiakkaat voivat Trustlyn avulla hoitaa maksujaan suoraan omalta, henkilökohtaiselta pankkitililtään. Trustly ei sovellu yrityskäyttöön, eivätkä yritykset voi sen avulla hoitaa maksujaan.

Trustly ei vaadi rekisteröintiä eikä henkilökohtaisia tietoja tallenneta. Turvallisuuden varmistamiseksi Trustly käyttää erillistä salausstandardia pankkien turvajärjestelmien lisäksi. Yritys on lisensoitu, Ruotsin finanssivalvontaviranomaisen valtuuttama ja valvoma maksulaitos.

Trustlyn etuina ovat yksinkertaisuus, nopeus, turvallisuus ja maksuttomuus ja yhtiön palveluita käyttää tänä päivänä jo 525 miljoonaa kuluttajaa sekä 6300 pankkia. Yhteistyökumppanina on mm. PayPal.

Lue lisää Trustlysta

Olen lähettänyt teille sähköpostia. Kuinka pian voin odottaa vastausta?

Käsittelemme Oma Intrumin kautta saapuvat viestit ja saamamme sähköpostiviestit niiden saapumisjärjestyksessä. Vastaamme aina mahdollisimman pian.

Jos lähetät viestin sähköpostitse, käytäthän saamastasi kirjeestä löytyvää osoitetta, jotta viestisi menee suoraan asiaasi hoitavan asiakaspalveluryhmän käsiteltäväksi. Suojaamme asiakastietosi käyttämällä aina turvapostia henkilötietoja sisältävien sähköpostiviestien lähettämisessä. Turvapostin avattuasi siirryt turvapostipalvelun verkkosivuille, josta löytyvän erillisen vastauspainikkeen avulla voit vastata meille. Näin viestit kulkevat välillämme turvallisesti. Tunnistat Intrumin lähettämän turvapostin siitä, että viestin otsikko liittyy lähettämääsi tiedusteluun tai meillä hoidossa olevaan asiaasi. Mikäli olet epävarma saamastasi sähköpostista, voit aina lähettää asiasta kyselyn osoitteeseen  info@intrum.com