Asiakaspalvelumme on ruuhkautunut koronatilanteesta johtuen. Pysythän silti linjoilla, palvelemme sinua mahdollisimman pian 

Lisätietoja asiakaspalvelustamme poikkeusoloissa (COVID-19) voit lukea täältä.

Tiesithän, että OmaIntrum palvelee sinua 24/7. Voit tarkistaa sieltä kätevästi oman tilanteesi. Mikäli tarvitset lisätietoja tai haluat sopia maksusuunnitelmasta, soita kirjeessä näkyvään asiakaspalvelunumeroon. Lisäksi voit kysyä neuvoa virtuaaliselta assistentiltamme. 

Mitä tapahtuu, jos lasku jää maksamatta?

Tällä sivulla on kuvattu yksityishenkilöitä koskeva perintäprosessi yleisellä tasolla. Huomaathan, että esimerkiksi useimmat julkiset maksut voi siirtää ulosottoon ilman tuomiota.

Perinnän vaiheet

  1. Laskun eräpäivä
  2. Maksumuistutus: 14 päivän päästä alkuperäisen laskun eräpäivästä lähetetään maksumuistutus
  3. Ensimmäinen perintäkirje: jos lasku on edelleen maksamatta 14 päivää myöhemmin, siitä lähetetään maksuvaatimus eli perintäkirje. Jos velan maksu ei onnistu kerralla, voidaan tässä vaiheessa useimmiten sopia maksusuunnitelmasta.
  4. Toinen perintäkirje: jos lasku on edelleen maksamatta 14 päivää myöhemmin, siitä voidaan lähettää toinen maksuvaatimus eli perintäkirje. Jos velan maksu ei onnistu kerralla, voidaan tässä vaiheessa useimmiten sopia maksusuunnitelmasta.
  5. Haaste: käräjäoikeus lähettää sinulle tiedoksiannon haasteesta Jos et reagoi haasteeseen, 14 päivän kuluttua todistetusta tiedoksiannosta käräjäoikeus antaa yksipuolisen tuomion, josta seuraa maksuhäiriömerkintä luottotietoihin. Tässä vaiheessa ei voida enää sopia maksusuunnitelmasta.
  6. Tuomio: Käräjäoikeuden tuomiosta seuraa maksuhäiriömerkintä ja velka siirretään ulosottoon perittäväksi.
  7. Ulosotto: ulosottomies lähettää vireilletuloilmoituksen, jossa on velkaa koskevien tietojen lisäksi asiaa hoitavan ulosottomiehen yhteystiedot. Jos velan maksu ei onnistu vapaaehtoisesti, tuloja tai omaisuutta joudutaan ulosmittaamaan.