Kuluttajaverkkolasku eli e-lasku
Säästöjä ja helpotusta asiakkaiden arkeen
Kuluttajaverkkolasku eli e-lasku on pankkien yhdessä kehittämä ja rekisteröimä tuotenimi, joka käytännössä tarkoittaa kuluttajille toimitettavaa verkkolaskua. E-lasku vastaanotetaan kuluttajan omaan verkkopankkiin. Lasku kulkee mahdollisimman nopeasti ja automaattisesti toimijoiden välillä, jolloin päästään mahdollisimman etäälle manuaalisista käsittelyvaiheista niin lähettäjän kuin vastaanottajankin näkökulmasta.
E-lasku on ensisijaisesti hyvää asiakaspalvelua kuluttaja-asiakkaille, sillä kaikki tiedot ovat laskussa valmiina ja asiakkaan tarvitsee vain tarkistaa ja hyväksyä se. Kun tiedot ovat valmiina, ei virheitä enää synny laskun maksuvaiheessa. Lisäksi laskun voi maksaa missä ja milloin vain, ja laskut arkistoituvat kätevästi verkkopankkiin.
Myyntilaskun lähettäjälle e-laskukanavan hyödyt ovat yhtäläiset kuin yritysten välisessä verkkolaskutuksessa. Lähetyskustannukset ovat edullisemmat kuin esimerkiksi paperilaskujen lähettämisessä, manuaalisia työvaiheita voidaan vähentää automatisoimalla prosesseja sekä lisätä materiaalitehokkuutta ympäristön näkökulmasta.
E-laskun käyttöönotto tapahtuu kuluttajan toimesta. Monet pankit tarjoavat e-laskusopimuksen tekemistä automaattisesti laskua maksaessa. Aina se ei kuitenkaan käy automaattisesti, jolloin myös me voimme olla tukena miettiessä esimerkiksi asiakasviestintää. Laskuttajalta kaivataan usein neuvontaa ja motivointia e-laskun käyttöönotossa.