Om du misstänker att kontakten är en bluff, skriv ner samtalsuppgifterna och kontakta vår kundtjänst. Om det inte var en äkta kontakt från Intrum och du har givit kontaktpersonen dina personuppgifter, anmäl det till polisen.

Dataskyddspolicy för användningen av dina personuppgifter i samband med kundundersökningen

I detta Dataskyddspolicy beskriver vi hur vi behandlar dina personuppgifter när du svarar på den kundnöjdhetsenkät som skickats till dig.

På vilken grund behandlar vi dina uppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter endast om det finns en rättslig grund för det. Vår juridiska skyldighet är att uppfölja indrivningslagen och god indrivningssed. Vi använder resultatet av kundnöjdhetsenkät för att säkerställa genomförandet av indrivningslagen och god indrivningssed i vår kundtjänst. Baserat på vårt berättigat intresse använder vi även informationen för kontinuerlig utveckling av kvaliteten på vår tjänst för att förbättra kundupplevelsen. Enligt vår bedömning är de behandlade personuppgifterna nödvändiga för vårt berättigat intresse som nämns ovan. I detta fall åsidosätter inte den registrerades intresse eller grundläggande rättigheter vårt legitima intresse.

Varför samlar vi in och behandlar dina personuppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter för följande ändamål:

  • För att skicka en kundnöjdhetsenkät efter samtalet via sms
  • För att få din åsikt och feedback om den kundservice, som Intrum tillhandahåller eller ett specifikt uppdrag
  • Att övervaka och utveckla vår kundservice och leverera kvalitet
  • För att administrera uppgifterna i enkäten
  • Att få din åsikt och feedback för att förbättra samarbetet
  • Vi vill behandla ditt svar och eventuella indrivningsuppdrag som relaterar till svar för att säkerställa att vi följer god skuldindrivningssed och erbjuda bättre service till dig i framtiden. Därför är enkäten inte anonym. Ditt telefonnummer som används i undersökningen kan kopplas till ett pågående indrivningsärende. Vi kan komma i kontakt med dig om det vid behandlingen av din feedback står klart att du har fått felaktig information i en kundtjänstsituation eller att vår verksamhet inte uppfyller kraven på god indrivningssed

Vilken typ av data behandlar vi och varför?

Om du bestämmer dig för att delta i undersökningen, kommer vi att använda dig av följande personuppgifter:

  • Ett telefonnummer som kan kopplas till ett pågående indrivningsärende
  • Samtalsinspelning
  • Information om du har vägrat svara på enkäten
  • Hur länge samtalet varade, datum och tid när du deltog i undersökningen
  • Information om när du senast skickades en enkät
  • Språkinställningar
  • Ditt svar på enkäten och möjlig öppen feedback

Vi kan samla in och använda följande information från andra källor i samband med undersökningen:

  • Information om det indrivningsärende som ditt ärende berör
  • Information om din senaste interaktion med Intrum, t.ex. samtalsinspelningar

Hanterar vi känsliga uppgifter?

Vi behandlar inte uppgifter som tillhör särskilda kategorier (tidigare känsliga uppgifter), såvida du inte personligen ger oss dessa uppgifter i samband med undersökningen.

Hur länge behåller vi data?

Vi raderar eller anonymiserar informationen som samlas in i undersökningen när den inte längre behövs för de ändamål för vilka den samlades in.

Vi lagrar uppgifter som tillhör olika persongrupper enligt följande:

  • Samtalsinspelning: sex (6) månader efter datainspelningen
  • Telefonnummer: sex (6) månader efter att sms-enkäten skickats
  • Enkätsvar sex: (6) månader efter mottagandet
  • Information om att du har blockerat att ta emot undersökningar: fem (5) år efter att du har blockerat undersökningen

Dataöverföring till tredje part

Huvudsakligen kommer dina personuppgifter relaterade till undersökningen endast att behandlas av våra anställda, som behandlar undersökningsresultaten. De är bundna av tystnadsplik.

Vi kan använda tjänsteleverantörer för att genomföra en kundnöjdhetsundersökning i vilket fall dina personuppgifter kan överlämnas till tjänsteleverantören. För att säkerställa skyddet av dina personuppgifter finns det ett databehandlingsavtal mellan oss och tjänsteleverantören. Intrum använder sig även av underleverantörer för att samla in uppgifterna via frågeformuläret och för att tillhandahålla våra IT-miljöer.

I vissa situationer kan vi ha en rättslig skyldighet att lämna ut dina personuppgifter i samband med myndighetsinspektioner. Vi kan också behöva lämna ut information för att följa penningtvättsreglerna.

Dina rättigheter och överklaganden

Att delta i kundundersökningen är frivilligt och du har möjlighet att vägra svara på den.

Du har rätt att:

  • begära information om hur vi behandlar dina personuppgifter
  • begära en kopia av de personuppgifter vi har om dig
  • radera de personuppgifter som du anser är felaktiga
  • begära att begränsa behandlingen av dina personuppgifter
  • ta emot dina personuppgifter i ett strukturerat, vanligt förekommande och maskinläsbart format

För att använda dina rättigheter kan du skicka in en begäran via Intrums särskild formulär här.

Kontaktinformation:

Intrum Oy är personuppgiftsansvarig för detta undersökning. Som personuppgiftsansvarig är vi ansvariga för de personuppgifter som nämns i denna Sekretesspolicy och som behandlas av oss.

Om du har några frågor relaterade till detta Sekretesspolicy eller vill åberopa dina rättigheter enligt dataskyddsförordningen, kan du kontakta vårt dataskyddsombud via e-post tietosuoja@intrum.com eller per post:

 

Intrum Oy
Dataskyddsombud
PL 47
00811 Helsingfors