Om du misstänker att kontakten är en bluff, skriv ner samtalsuppgifterna och kontakta vår kundtjänst. Om det inte var en äkta kontakt från Intrum och du har givit kontaktpersonen dina personuppgifter, anmäl det till polisen.

Tio tips för en sund ekonomi

Har du svårt att få pengarna att räcka till? Är kontot på noll flera dagar innan löning? Eller har du räkningar som har samlats på hög? Om du känner igen dig ska du läsa vidare.

  1. Ha koll på hur mycket du gör av med varje månad så att du
    inte lever över dina tillgångar.
  2. Tänk dig för en extra gång innan du köper något. Är det
    verkligen något du behöver?
  3. Sätt undan pengar för räkningar som du vet kommer
    framöver, så att du har tillräckligt med pengar för att
    betala dem.
  4. Skriv aldrig under ett avtal innan du har läst och
    förstått villkoren.
  5. Läs alltid det ”finstilta” och undvik extra avgifter genom
    att betala räkningarna i tid.
  6. Om du inte kan betala hela beloppet allt direkt,
    vänta inte med att kontakta företaget som har skickat
    räkningen. Det kanske går att lösa genom att diskutera
    betalningsmöjligheter, tex en avbetalningsplan.
  7. Om du har fått ett brev från ett inkassobolag ska du kontakta
    bolaget direkt och berätta om hur din ekonomiska situation ser
    ut. Oftast går det att hitta en lösning som kan passa dig.
  8. Du kanske inte kan lösa alla problem på en gång, men gör
    det bästa du kan för tillfället. Även små förändringar kan
    göra skillnad.
  9. När du har en avbetalningsplan är det viktigt att du håller den.
    Skulle det bli problem med en betalning ska du ta kontakt
    direkt med inkassobolaget. Personerna som svarar i telefon vill
    hjälpa dig.
  10. Om du har ekonomiska problem, strunta inte i dem – sök
    rådgivning så snabbt som möjligt och försök få ett stadigt
    grepp om din ekonomiska situation.