Asiakaspalvelussamme on ruuhkaa - suosittelemme asioimaan verkkopalvelussamme 

Asiakaspalvelumme on tilapäisesti ruuhkautunut tavallista useampien yhteydenottojen vuoksi. Oma Intrum -verkkopalvelumme on sujuva tapa hoitaa asioita kanssamme. Siirry tästä Oma Intrumiin

Intrumin nimissä huijaussoittoja ja -sähköpostiviestejä

Jos epäilet Inrumin nimissä saamaasi viestiä tai puhelua huijaukseksi, ota yhteyttä Intrumin asiakaspalveluun. Jos kyseessä ei ollut aito yhteydenotto Intrumilta ja olet antanut yhteydenottajalle henkilötietojasi, ilmoita asiasta poliisille.

Säilytä näkyvyys asiakkaidesi maksukäyttäytymiseen perintädatan avulla

Nykyisenkaltaisessa haastavassa taloustilanteessa jokaisen yrityksen kannattaa tarkastella luottopolitiikkaansa hyvin kriittisesti. Luottotietopalveluiden kysyntä on tällä hetkellä kasvanut merkittävästi. Nyt keskitytään riskien hallintaan, jolloin kaikki reaaliaikainen data asiakkaista kiinnostaa enemmän kuin koskaan ja siihen ollaan valmiita laittamaan resursseja selkeästi aiempaa useammin.

Viime joulukuussa voimaan tullut luottotietolaki toi myös oman mausteensa yritysten luottokelpoisuuden arvioinnin haasteisiin. Jatkossa maksuhäiriömerkinnän saa pois jo kuukauden kuluttua maksusta. Lain voimaantulon myötä luottotietorekistereistä poistettiin 1,8 miljoonaa maksuhäiriömerkintää. Laki on toki tervetullut uudistus velallisten näkökulmasta, mutta luotonmyöntäjän näkökulmasta näkyvyys asiakkaiden maksukäyttäytymisen ennustamiseen vaikeutuu entisestään.

Maksuhäiriöt tulevat vähenemään tulevaisuudessa, eivätkä tällöin ole enää yhtä tarkka mittari kuin aiemmin yrityksen luottokelpoisuudesta. Tällaisessa taloustilanteessa muutokset voivat tapahtua hetkessä. Yritysten vähentäessä investointeja, yhdenkin ison asiakkaan ajautuessa konkurssiin tai merkittävän rahoittajan kiristäessä rahoituspolitiikkaa likviditeettiongelmat voivat yllättää hyvinkin vakavaraisen yrityksen. Vanhoihin hyviin asiakkaisiin ei voi liiaksi luottaa, koska yhdenkin luottotappion kattamiseksi tarvitaan moninkertaisesti myyntiä.

Perintädata on reaaliaikaisinta tietoa yritysten maksukyvystä

Intrumin perintäkannan mukaan yritysten perintäsaatavien kappalemäärät ja pääomat ovat jo kasvussa. Perintälaskut ovat yleensä ensimmäinen merkki vaikeuksista. Perintäsaatavien aktiivisella seurannalla nähdään hälytysmerkit sekä asiakkaiden että toimittajien maksuvaikeuksissa. Kun saamme riskiasiakkaat kiinni ennen vakavien maksuvaikeuksien syntymistä, ehdimme vielä reagoida:  muuttaa maksuehtoja, tehostaa muita luotonhallinnan vaiheita, kuten muistutusta ja perintää tai viime kädessä irtisanoa sopimukset.

Intrumin perintätietokanta on hyvin kattava. Maksutapatietoa on yli 95 prosentista suomalaisista yrityksistä. Jopa 85 prosenttia maksuvaikeuksista nähdään jo Intrumin perintätietokannan perusteella ennen julkisen maksuhäiriömerkinnän syntymistä.

Perintämittari – yrityksen maksukyvyn ennustaja

Intrumin luottotietopalvelu hyödyntää kaikissa palveluissaan perintätietoa. Uusi Perintämittari -palvelumme ennustaa yritysten maksukykyä ja valvoo tehokkaasti vaikka koko asiakas- ja toimittajaportfoliota. Perintämittari luokittelee yritykset neljään eri luokkaan perintätiedon avulla. Lisäksi viidenteen luokkaan luokitellaan yritykset, jotka ovat jo lopettaneet toimintansa tai ovat konkurssissa tai saneerauksessa. Perintämittari kertoo voitko turvallisesti myydä laskulla vai tulisiko sinun harkita muita maksuvaihtoehtoja. Palvelu antaa sinulle hyvin aikaisen vaiheen triggerin, mikäli asiakkaasi maksut alkavat viivästyä.

Luottoriskien hallinta on liiketoiminnan tärkeimpiä osa-alueita. Ennakoimalla voit säästää paitsi hermoja, myös rahaa. Meiltä saat kattavasti sekä markkinoiden kattavimmat perintätiedot että julkisesti saatavilla olevat maksuhäiriötiedot luotonhallintasi kivijalaksi.

Jaana Jussila
Luottokonsultti
Intrum Oy