Om du misstänker att kontakten är en bluff, skriv ner samtalsuppgifterna och kontakta vår kundtjänst. Om det inte var en äkta kontakt från Intrum och du har givit kontaktpersonen dina personuppgifter, anmäl det till polisen.

Att göra skillnad - ett samtal i taget

Anders Olsson är Team manager på Intrums callcenter i Göteborg. Han förklarar hur han och hans team hjälper människor som kämpar med skuldsättning att få rätsida på sin ekonomi och därigenom komma på grön kvist.

Anders Olsson låter nog inte som de flesta föreställer sig att en inkassohandläggare ska låta. För det första – efter fem och ett halvt år som Team manager på Intrums callcenter i Göteborg, låter han ännu förvånad över att han jobbar i branschen.

”Om någonhade sagt till mig att jag skulle jobba i inkassobranschen, så tror jag att jag hade skrattat” säger 36 åringen. ”Men det är det mest komplexa, men också givande jobb jag någonsin haft, och det sätt vi faktiskt gör jobbet på är väldigt annorlunda från hur jag trodde att det skulle vara och hur andra fortsatt tror att det är”.

Skuldrådgivare – inte indrivare


Olsson och hans team är inte din typiska kallhamrade indrivare – till att börja med kallar de sig för skuldrådgivare.

Han liknar rollen vid att vara expert du kan vända dig till när något är fel eller gått snett. Om du kan gå till tandläkaren när du har tandvärk ska du också kunna vända dig till Intrum för att få hjälp med din skuldsättning. Företaget pratar dagligen med 50 000 Européer som har svårt att betala sina räkningar.

Sättet att närma sig kunder på ligger helt i linje med det sociala ansvarstagande som är kärnan i Intrums verksamhet, men reflekterar också Olssons bakgrund.

”Det vanliga förhållningssättet att ringa någon och ställa en ja och nej fråga om de kan betala sin skuld eller inte fungerar inte. Några av de vi talar med har varit skuldsatta i 30 eller 40 års tid."

”Ofta så har de inte sagt något till sin familj eller sina vänner eftersom att ha ekonomiska problem fortfarande är tabu, eller till och med skambelagt, eller så har de haft kontakt med andra inksassobolag som behandlat dem ovänligt; så varför skulle de öppna sig för en främling i telefonluren?"

”Alla samtal vi ringer måste ha målsättningen att förändra människors syn på vilka vi är och hur vi jobbar. Vi jobbar för att vinna människors tillit, och för att få dem att betala något, så mycket man klarar av, varje månad.

Ingenting är som på TV


Idén om att leva i skuldsättning under många år är för många människor främmande och skrämmande. Men Olsson förklarar att de flestas situation och omständighet inte alls liknar den bild man ser på dokusåpor på TV, som speglar människor med vilda konsumtionsvanor som till synes prioriterar Gucci skor och Harley Davidson motorcyklar över att betala räkningar.

”Av människorna vi pratar med så är 99.9 procent av dem inte alls som dem man ser på TV. Människorna vi tar hand om och hjälper är ofta djupt skuldsatta, men oftast på grund av en period av otur eller olycka i livet. Arbetslöshet, skilsmässa, depression eller en familjetragedi ligger allt som oftast bakom att ekonomin började gå åt fel håll. De har gjort dåliga ekonomiska val som man sedan tvingas ta konsekvenserna av”.

Olsson säger alltid till sitt team att sluta titta på siffrorna för människor med skulder och börja tänka på den människa man pratar med.

”Några är helt obekymrade över sin skuld medan andra knappt kan tala om det. Så vi försöker lista ut vad människor drömmer om – kanske är det deras skuldsättning som hindrar dem från att flytta till en större lägenhet eller att gifta sig; vad det än är så kan vi hjälpa dem att uppnå målet.

”Jag är så stolt över sättet vi jobbar på, hur vi ser människor och hur vi tar hand om dem. På många sätt blir vi lärare, psykologer, motivatorer och säljare, men också skuldrådgivare.”

Detta förhållningssätt ger resultat. Olsson pratar om människor som är häpna och glada över hur de blivit bemötta av Intrums callcenter, som i sin tur ofta leder till att de kan betala av sin skuld.

De hjälper företag också


Självklart finns andra spelare i denna ekvation. Vad händer med företagen som väntar på sina utestående betalningar?

”Jag har befunnit mig på den motsatta sidan när jag jobbade med försäljning. Jag har sett hur till och med den minsta obetalda skulden kan innebära skillnaden mellan att ett företag kan behålla anställda, överleva eller att kunna anställa fler.

”Om vi kan få någon att betala till och med en ganska liten summa varje månad så kan det göra all skillnad i världen för just de företagen”.

Om du inte kan betala – plocka upp luren!


Om Olsson bara fick ge ett enda råd för dem som lider av skuldsättning, skulle det vara detta; ”Lyft luren! Jag vet att det kan verka skrämmande och kanske kommer du att känna dig skamsen, men vi kan hjälpa dig.”