Intrumin tutkimus: luottotappioiden riski suurempi kuin edellisen taantuman aikana, mikäli kotitalouksien tulonmuodostus heikkenee

Kotitalouksien tulot ovat jatkaneet kasvuaan, ja kasvu on nyt viiden vuoden takaisella tasolla. Samaan aikaan kulutus on kuitenkin kasvanut tuloja enemmän mikä viittaa siihen, että osa kulutuksesta tapahtuu luotolla. Intrumin tuoreen Nordic Debt Collection -analyysin mukaan luottoriskit näyttävät kasvavan, mikäli taantuma iskee Suomeen ja kuluttajien tulot pienenevät.

Kansainväliset epävarmuudet voivat johtaa maksuhäiriöihin ja luottotappioihin, mikäli viennin kysynnässä tapahtuu vähenemistä. Signaaleja muutoksesta on jo ilmassa, kun kotitalouksien luottamus talouden kehitykseen on heikentynyt ja säästäminen lisääntynyt. Samaan aikaan perintätoimeksiantojen määrä Suomessa on kehittynyt maltillisesti, mutta keskimääräinen velkapääoma on noussut neljässä vuodessa 33 prosenttia eli 150 eurosta 200 euroon.

– Mikäli taantuma iskee Pohjoismaihin ja Suomeen, luottotappiot voivat olla suurempia kuin edellisen taantuman aikaan, sillä velkapääomat ovat nyt korkeammalla tasolla, varoittaa Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja Nordic Debt Collection -analyysin tulosten pohjalta.

– Kun kuluttajien luottamus talouteen heikkenee, heidän kulutuskäyttäytymisestään tulee varovaisempaa, säästäminen lisääntyy ja kulutus laskee. Kysynnän vähentyminen heikentää yritysten toimintamahdollisuuksia, mistä seuraa työttömyyttä ja sitä kautta kotitalouksien tulojen pienentymistä. Erityisesti ne väestöryhmät, joilla on jo entuudestaan paljon velkapääomaa ja heikko taloudellinen tilanne, tulevat kokemaan taantuman seuraukset kovina.

Nordic Debt Collection -analyysin mukaan vastaavanlainen kehitys on mahdollista Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Tanskassa kehitys ui vastavirtaan, kun tanskalaiset ovat maksaneet velkojaan pois.

Lue ja lataa raportti

Juha Iskala, myyntijohtaja
juha.iskala@intrum.com, puh: 050 370 6333

Leena Rindell, viestintäpäällikkö
leena.rindell@intrum.com, puh: 050 376 1124

Nordic Debt Collection -raportista

Nordic Debt Collection -analyysissa esitetty perintätieto perustuu Intrumin omaan dataan. Perintätietoon sisältyy ainoastaan kuluttajaliiketoiminnan perintätiedot (B2C). Ostettujen saatavien tieto on jätetty tutkimuksen ulkopuolelle. Uudet ja aiemmat asiakkaat on voitu sulkea tiedoista pois markkinan muutosten mahdollisimman tarkan esitystavan vuoksi. Tiedot on kerätty Suomesta, Ruotsista ja Tanskasta kattaen aikajakson Q1 2015 - Q2 2019. Norjan tiedot kattavat aikajakson Q1 2006 - Q2 2019. Kaikki perintätoimeksiannot on raportoitu sille vuosineljännekselle, jolloin toimeksianto kirjattiin vastaanotetuksi Intrumille. Muut käytetyt lähteet on ilmoitettu viitteissä.