Koronavirus (COVID-19) ja vaikutukset toimintaamme 

Kaikki palvelumme, mukaanlukien asiakaspalvelu, toimivat normaalisti. Lue lisää toimintojemme ja asiakaspalvelumme turvaamisesta myös poikkeusoloissa. 

Joka neljäs suomalainen tarvitsee lainaa selvitäkseen jokapäiväisistä laskuistaan

Suomalaisten lapsiperheiden ja nuorten taloudellinen hyvinvointi on laskenut käytettävissä olevien tulojen myötä vuoden takaisesta. 25 % sanoo tulojensa laskeneen koronapandemian vaikutuksesta ja sama osuus on joutunut lainaamaan rahaa maksaakseen kuukausittaiset laskunsa. Suomessa myös maksuvapaata käytetään huomattavasti herkemmin kuin muualla Euroopassa.

Koronakriisillä on laaja, mutta epätasaisen vaikutus kuluttajien taloudelliseen hyvinvointiin. Joka neljännellä suomalaisella on käytettävissä olevat tulot vähentyneet koronapandemian myötä. Puolet perheellisistä vastaajista on enemmän huolissaan taloudellisesta hyvinvoinnistaan kuin koskaan aikaisemmin elämässään. Ei-perheellisillä luku on 40 %.

43 % unohtanut maksaa yhden tai useamman laskun viimeisen vuoden aikana

Joka neljäs sanoo lainanneensa rahaa maksaakseen kuukausittaiset laskunsa. 43 % kuluttajista on unohtanut yhden tai useamman laskun maksamisen viimeisten 12 kuukauden aikana. Unohdus on yleensä kertaluonteinen.

Intrumin myyntijohtaja Juha Iskala kertoo etätyön muuttaneen laskujenmaksun prioriteetteja: ”Suomalaiset ovat pääosin kuuliaista kansaa. Jos laskut uhkaavat erääntyä, otetaan maksuvapaata asuntolainasta tai pienempiä summia lainataan ystäviltä. 17 % heistä, joiden tulot vähenivät, ottivat maksuvapaata kun Euroopassa vastaava luku on vain 9 %. Samoin pyritään karsimaan kaikessa ylimääräisessä. Tänä vuonna kotitalous- ja internet-menot ovat nousseet tärkeimmiksi.”

Vuosittain ilmestyvä European Consumer Payment raportti antaa kattavan käsityksen koronapandemiakriisin vaikutuksista eurooppalaisten ja suomalaisten kuluttajien käyttäytymiseen. Suomi on muiden Pohjoismaiden ja Baltian maiden ohella selvinnyt kriisistä hyvin verrattuna Etelä-Euroopan maihin.

Lisätietoja:
Karoliina Hartikainen, Intrum Oy, viestintäpäällikkö
puh: +358 40 700 9898, sähköposti: karoliina.hartikainen@intrum.com

Juha Iskala, Intrum Oy, myyntijohtaja
puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

European Consumer Payment Report lyhyesti:

  • European Consumer Payment Report antaa kattavan kuvan eurooppalaisten kuluttajien arjesta suhteessa rahaan; heidän kulutuskäyttäytymisestään, maksukyvystään sekä kotitalouksien taloudenhallinnasta ja taloudellisesta hyvinvoinnista.
  • Intrum on julkaissut kuluttajien maksutaparaporttia (European Consumer Payment Report) jo vuodesta 2013 alkaen. Nyt ilmestyvä Suomea koskeva raportti on kahdeksas järjestyksessään.
  • Vuosittaisen raportin tuottaa ulkoinen tutkimuslaitos, joka kerää tietoja samanaikaisesti 24 Euroopan maasta. Tänä vuonna tutkimukseen osallistui yhteensä 24 198 kuluttajaa.
  • Tutkimuksen kenttätyö on tehty 28.8.-5.10.2020 välisenä aikana.
  • European Consumer Payment Report 2020 raportti julkaistiin 7.12.2020 osoitteessa www.intrum.com/ecpr2020 ja Suomen osio julkaistaan 8.12.2020 osoitteessa www.intrum.fi/ecpr2020

 

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja, jolla on toimintaa 24 markkinoilla Euroopassa. Intrum auttaa yrityksiä menestymään tarjoamalla ratkaisuja, jotka on suunniteltu parantamaan kassavirtaa ja pitkän aikavälin kannattavuutta, sekä huolehtimalla asiakkaistaan. Yksi tärkeä osa yrityksen missiota on varmistaa, että yksityishenkilöt ja yritykset saavat tarvittavan tuen vapautuakseen veloista.

Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä ympäri Eurooppaa. Vuonna 2019 liikevaihto oli 16,0 miljardia kruunua. Intrumin pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa, ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä.