Intrumin tutkimus: suomalaisilla Euroopan parhaimmat taloudenlukutaidot,  laskuja kasautuu silti stressiksi asti

Intrumin tutkimus: suomalaisilla Euroopan parhaimmat taloudenlukutaidot, laskuja kasautuu silti stressiksi asti

Intrumin European Consumer Payment -raportissa vertailtiin 24 Euroopan maan kuluttajien taloudellisen hyvinvoinnin tilaa neljän osa-alueen - maksukyvyn, velkaantumisen, säästämisen ja taloudenlukutaidon - suhteen. Suomi sijoittui Taloudellisen hyvinvoinnin barometrin kokonaistuloksissa viidenneksi, kun edellä mainittujen osa-alueiden pisteet laskettiin yhteen.

Parhaat pisteet suomalaiset saivat nimenomaan Talouslukutaidoista. Tässä kategoriassa suomalaiset sijoittuivat Euroopan maista kärkeen. 82 % kyselyyn vastanneista suomalaisista osasi yhdistää oikein kyselyssä esitetyt taloustermit ja niiden määritelmät, kun EU:n keskiarvo tähän kysymykseen oli 63 %. Suomalaisista vanhemmista 92 % kertoo yrittävänsä opettaa lapsilleen järkevää rahankäyttöä - tulos oli korkein koko Euroopassa.

– Tästä tuloksesta suomalaiset perheet, koulut ja koko yhteiskunta saavat olla ylpeitä. Mutta hyvä talouslukutaito ei vielä yksinään ole riittävä suoja ylivelkaantumista vastaan. Maailma on muuttunut epävarmemmaksi paikaksi, silloin taloudellisten puskurien merkitys korostuu, Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja toteaa. Tällä hän viittaa maksukyvystä huolehtimiseen.

Maksukyvyllä mitattuna suomalaiset kuluttajat sijoittuivat seitsemänneksi muiden Pohjoismaiden sijoittuessa viiden parhaan maan joukkoon. Maksukyvyllä tarkoitetaan tässä kotitalouden käytettävissä olevia tuloja laskujen maksun jälkeen kuukausitasolla. Saksalaisilla kuluttajilla on tämän tutkimuksen valossa Euroopan paras maksukyky. Suomalaisilla on enemmän vaikeuksia maksaa laskut eräpäivään mennessä kuin Euroopassa keskimäärin. Esimerkiksi joka viidennes suomalainen kertoi maksaneensa 2-4 laskua eräpäivän jälkeen viimeisen 12 kuukauden aikana, kun EU:n keskiarvo oli 13 %.

Säästämisen suhteen suomalaiset sijoittuivat Euroopan keskiarvon alapuolelle. 37 prosenttia suomalaisista vastaajista sanoi, ettei säästä lainkaan. Toisaalta 55 % vastaajista sanoi olevansa tyytymätön summaan, jonka pysyy kuukausittain säästämään.

– Vaikka suomalaiset sijoittuivat taloudenlukutaidoilla mitattuna Euroopan kärkeen, lähes puolet (49 %) kyselyyn vastanneista suomalaisista kuluttajista vastasi, että laskujen lisääntyminen vaikuttaa negatiivisesti heidän hyvinvointiinsa. Siksi katseet kääntyvät nyt entistä voimakkaammin suomalaisten säästämisen ja kuluttamisen sekä luotonoton väliseen balanssiin. Taloudellinen turvallisuus syntyy siitä, kun nämä ovat tasapainossa. Vahvempi maksukyky myös nopeuttaa maksuaikoja, Iskala huomauttaa.

Suomalaisista kyselyyn vastanneista kuluttajista 34 prosenttia oli samaa mieltä väittämän kanssa, että ”Minun täytyy lainata rahaa voidakseni maksaa yllättäviä arjen kuluja, kuten esimerkiksi auton korjaus”. Yhtä lailla 43 % vastaajista oli samaa mieltä väittämän kanssa, että ”Laskujeni määrät kasvavat nopeammin kuin tuloni”.

– European Consumer Payment -raportti on erinomainen julkaisu kuluttajien maksukäyttäytymisen kokonaiskuvan hahmottamiseen. Mielestämme on tärkeää pitää yllä keskustelua kuluttajien maksukäyttäytymisestä sekä vastuullisen luotonmyöntämisen ja -ottamisen pelisäännöistä, sillä se vie meitä kohti terveemmän talouden ja luottoyhteiskunnan rakenteita, Iskala sanoo.

Lataa raportti

Juha Iskala, Intrum Oy, myyntijohtaja
puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, Intrum Oy, viestintäpäällikkö