Koronavirus (COVID-19) ja vaikutukset toimintaamme

Kaikki palvelumme, mukaanlukien asiakaspalvelu, toimivat normaalisti. Lue lisää toimintojemme ja asiakaspalvelumme turvaamisesta myös poikkeusoloissa.

Lähes joka kuudes suomalainen lainaa rahaa ostaakseen joululahjoja

Monelle joulu merkitsee rauhallista aikaa perheen ja ystävien parissa. Joululla on kuitenkin hintansa. Intrumin European Consumer Payment -raportin mukaan 29 % kyselyyn vastanneista suomalaisista kuluttajista on huolissaan rahojensa riittävyydestä jouluostoksiin.

18 % suomalaisista vastaajista kertoo kuluttavansa enemmän rahaa joululahjoihin kuin mihin heillä olisi varaa. 15 % suomalaisista kuluttajista kertoo joskus lainaavansa rahaa tai käyttävänsä luottokorttinsa luottorajan täyteen lahjojen ostamiseksi. Tammikuu näyttäisikin olevan joka viidennelle suomalaiselle taloudellisesti vuoden vaikein kuukausi.

– Lomakaudella rahaa tulee helposti käytettyä normaalia enemmän. Joulun aikana rahaa kuluu herkästi niin lahjoihin kuin juhlapöydän antimiin. Jos haluaa välttyä ikäviltä yllätyksiltä tammikuussa, kannattaa päättää joulun budjetti etukäteen ja pyrkiä pitäytymään suunnitelmassa. Veronpalautusten siirtyminen aikaisemmaksi saattaa myös vähentää käytettävissä olevia tuloja joulun aikaan aiempaan verrattuna, Intrum Oy:n myyntijohtaja Juha Iskala toteaa.

Kun suomalaisten vastauksia vertaillaan Euroopan keskiarvoihin, näyttää siltä, että rahojen riittävyydestä joululahjoihin murehditaan kautta Euroopan (EU keskiarvo 26 %). Eurooppalaisista keskimäärin 23 % sanoo käyttävänsä rahaa joululahjoihin enemmän kuin mihin heillä olisi varaa. Samaten 29 % eurooppalaista sanoo, että tammikuu on heille taloudellisesti vuoden hankalin kuukausi.

Tulokset pohjautuvat Intrumin Euroopan laajuiseen tutkimukseen, johon osallistui 24000 18-65 -vuotiasta kuluttajaa 24 Euroopan maasta.

Juha Iskala, Intrum Oy, myyntijohtaja
puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, Intrum Oy, viestintäpäällikkö
puh: +358 50 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com