Black Friday: vastuullisuus näkyy entistä voimakkaammin kuluttajien ostopäätöksissä Euroopassa

Neljä kymmenestä eurooppalaisesta sanoo, että kiinnostus vastuullisuuteen on motivoinut heitä vähentämään kulutustaan. Näkyykö trendi kohti vastuullisempaa kulutusta Black Friday -alennusmyynneissä?

29. marraskuuta vietetään Yhdysvalloista maailmalle ja Suomeen rantautunutta Black Friday:ta, vähittäiskauppojen alennusjuhlaa, jolloin useat brändit myyvät tuotteitaan polkuhinnoin. Miten käy kulutusjuhlien, kun kestävästä kuluttamisesta ja vastuullisuudesta näyttää tulleen yhä näkyvämpi trendi yhteiskunnassa? Onko ruokahalumme kuluttamiseen muuttunut?

Ilmassa on merkkejä asenteiden muuttumisesta, selviää Intrumin European Consumer Payment -raportista, joka julkaistaan ​​28. marraskuuta 2019. Raportin mukaan 42 prosenttia eurooppalaisista kuluttajista 24 Euroopan maassa kertoo, että ”Kiinnostukseni vastuullisuuteen on vähentänyt motivaatiotani kuluttaa”.

Kreikassa 61 prosenttia vastaajista oli samaa mieltä väittämän kanssa, Slovakiassa ja Romaniassa luku oli 58 % ja Portugalissa 57 %. Asenteiden muuttumista on havaittavissa myös muualla Euroopassa, vaikkei yhtä voimakkaana. Konservatiivisimmat kuluttajat löytyvät Hollannista ja Iso-Britanniasta, joissa vain 29 prosenttia kuluttajista sanoo vastuullisuuden vähentäneen heidän kulutustaan. Suomi sijoittui lähelle Eurooppalaista keskiarvoa, kun 43 % suomalaisista oli samaa mieltä väittämän kanssa.

Kulutuksen vastaiset liikkeet kasvussa

Edellä esitetyt luvut kertovat siitä, että vastuullisen kuluttamisen ja ylikuluttamisen ympärillä käydyillä keskusteluilla on vaikutusta ostopäätöksiin ja käyttäytymiseen.  Black Friday:n rinnalle on noussut vastaliikkeitä, kuten White Monday, jota vietetään tänä vuonna 25. marraskuuta. Liike kannustaa ihmisiä kierrättämään, korjaamaan ja vuokraamaan käytettyjä vaatteita ja tavaroita, toisin sanoen omaksumaan kiertotalouden periaatteita ja vaikuttamaan siten syntyvän jätteen ja hävikin määrään. Tapahtuman järjestäjät Henning Gillberg ja Alexnadra Davidsson kuvailevat White Monday -tapahtumaa "vetonaulana yrityksille ja yksityishenkilöille kohti kierrätykseen perustuvaa kuluttamista."

Ikäryhmittäin mitattuna lähes puolet (47 %) eurooppalaisista nuorista sanoo vastuullisuuden vähentäneen heidän kuluttamistaan. Jokaisessa ikäryhmässä tulos oli yli 40 %, mikä osoittaa kuinka kauaskantoisia vaikutuksia keskustelulla vastuullisuudesta on ollut. Yksi näkyvimmistä ja vaikutusvaltaisimmista kannanottajista on nuori ilmastoaktivisti Greta Thunberg.

Sosiaalinen media vaikuttaa kuluttajien menoihin

Raportin tulokset kertovat, että myös sosiaalinen media vaikuttaa ja ohjata kuluttamista. Useampi kuin kolme kymmenestä (32 %) eurooppalaisista kuluttajista kertoo, että sosiaalinen media on lisännyt heidän tietoisuuttaan eettisesti kestävistä tuotteista. Suomen, Kreikan ja Portugalin vastaajat olivat useimmin samaa mieltä väittämän kanssa.

Toisaalta sosiaalinen media myös lisää ylikuluttamista. 39 prosenttia eurooppalaisista yhtyi väitteeseen, jonka mukaan ”sosiaalinen media aiheuttaa painetta kuluttaa enemmän kuin minun pitäisi”.

Vastuullinen kuluttaminen on järkevää myös terveen talouden näkökulmasta, sanoo Intrumin pääjohtaja Mikael Ericson.

Lataa European Consumer Payment Report 2019

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
puh: +358 50 370 0633
sähköposti: juha.iskala@intrum.com