Koronavirus (COVID-19) ja vaikutukset toimintaamme 

Kaikki palvelumme, mukaanlukien asiakaspalvelu, toimivat normaalisti. Lue lisää toimintojemme ja asiakaspalvelumme turvaamisesta myös poikkeusoloissa. 

Ota maksamattomat vastikkeet hallintaan, isännöitsijä

Isännöitsijöiden huolena on yhä useammin viivästyneet tai maksamattomat vastikkeet. Kun kyse on taloyhtiön osakkaista, tilanne on kiperä. Kuinka ratkaista ongelma kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla?

Suurin osa osakkaista maksaa vastikkeensa ajallaan, mutta viiveet ovat selvästi yleistyneet. Kun kysymys on asunto-osakeyhtiöstä, ajatellaan usein, että vastikkeita ei laiteta perintään ennen kuin on tosi kyseessä. On kuitenkin jokaisen osakkaan edun mukaista, että vastikkeet maksetaan ajoissa, eikä avoimia saatavia venytetä esimerkiksi tilikauden loppuun.

On kuitenkin jokaisen osakkaan edun mukaista, että vastikkeet maksetaan ajoissa, eikä avoimia saatavia venytetä esimerkiksi tilikauden loppuun.
Sari Erätuli-Jakovljevic, vuokra- ja vastikesaatavista vastaava yhteyspäällikkö, Intrum Oy.

Olen huomannut, että perintäyhtiö mielletään usein kiusalliseksi vaihtoehdoksi lähestyä taloyhtiön osakasta. Tämä ajatus kannattaa kääntää toisinpäin: meillä Intrumilla perintä on ammattimaista ja ylivertaista asiakaspalvelua. Yhtiö valittiin keväällä Suomen parhaiden asiakaspalveluiden kilpailussa suurten yritysten kategoriana TOP 5:een. Henkilöstömme on koulutettu kohtaamaan ihmisiä erilaisissa taloudellisissa tilanteissa. Myös velallisen on monesti helpompi hoitaa maksuasiaa kolmannen osapuolen kanssa kuin tutun isännöitsijän. Isännöitsijälle vastikesaatavien hoidon ulkoistaminen tuo puolestaan merkittävää ajan säästöä, kun hänen ei tarvitse huolehtia maksusuunnitelmista tai eräpäivän muutoksista muiden kiireiden ohessa.

Tutkimuksissa on todettu, että maksamattomuus ei useinkaan ole tahallista. Yleisin syy maksumuistutuksen tai perintäkirjeen saamiseen on nimittäin unohdus. On vain ja ainoastaan hyvää asiakaspalvelua, että saatavien kanssa pysytään ajan hermolla sen sijaan, että niitä ryhdytään perimään vasta aikojen päästä.

On vain ja ainoastaan hyvää asiakaspalvelua, että saatavien kanssa pysytään ajan hermolla sen sijaan, että niitä ryhdytään perimään vasta aikojen päästä.
Sari Erätuli-Jakovljevic, vuokra- ja vastikesaatavista vastaava yhteyspäällikkö, Intrum Oy.

Isännöitsijät voisivat kannustaa taloyhtiön hallitusta luomaan taloyhtiölle vastuullisen luottopolitiikan. Luottopolitiikan tulisi antaa isännöitsijälle selkeä ohjeet siihen, millon saatava siirretään perintätoimistolle muistutettavaksi ja tarvittaessa perinnän aloittamiseksi. Luottopolitiikka tukee taloyhtiön rahankiertoa. Se myös säästää aikaa, sillä isännöitsijän ei tarvitse erikseen ottaa näitä asioita esille hallituksen kokouksissa. Luottopolitiikan avulla osakkaita kohdellaan tasapuolisesti ja yhtiön talous pysyy vakaana. Tämä on jokaisen osakkaan etu. Vastuullinen ja reilu taloudenhoito vaikuttaa positiivisesti taloyhtiön osakkeen arvoon sekä sen kiinnostavuuteen asuntomarkkinoilla.

Kiinnostuitko? Voit olla yhteydessä suoraan minuun.

Kirjoittaja: Sari Erätuli-Jakovljevic, vuokra- ja vastikesaatavista vastaava yhteyspäällikkö, Intrum Oy.