Hyvä vuokranantaja, ennakoivalla luottopolitiikalla vältät luottotappiot

Vuosi 2020 oli kaikin puolin hämmentävä, koska jouduimme uuden kokemuksen äärelle eläessämme muuttuvassa ja epävarmassa liiketoimintaympäristössä koronapandemian keskellä. Kiinteistötoimialan asiakkaamme ovat valveutuneita ja he ovat halunneet seurata saatavien hallinnan tilannetta entistä tarkemmin.

Keväällä 2020 useat asiakkaamme kiinteistötoimialalta pohtivat miten pandemia tulee vaikuttamaan vuokranmaksuihin. Moni vuokranantaja ilmaisi heti halunsa tulla vuokralaisia vastaan poistamalla erääntyneiden saatavien viivästyskorot sekä myöntämällä aiempaa pidempiä maksuaikoja. Oli hienoa kuulla, miten vuokranantajat olivat aidosti kiinnostuneita omalta osaltaan helpottamaan pandemian vuoksi mahdollisiin maksuvaikeuksiin joutuvien vuokralaistensa tilannetta.

Alkusyksystä 2020 totesimme, että pandemia ei ollut merkittävästi vaikuttanut kuluttajien vuokrasaataviin. Maksusuunnitelmien määrä oli hieman kasvanut, mutta perintätoimeksiannot eivät olleet juurikaan nousseet kuluttajapuolella. Huoli ja murhe olivat sitä vastoin toimitilavuokrissa. Kauppakeskukset sekä kivijalkaliikkeet kärsivät asiakaskadosta, eikä kaikilla yrittäjillä kassa riittänyt vuokranmaksuun. Toimitilojen vuokrasaataviin tehtiin toisinaan erittäin pitkiä maksusuunnitelmia, sillä varsinkin kauppakeskukset haluavat pitää kiinni vuokralaisistaan. Valitettavasti vuokranantajakaan ei voi loputtomiin odottaa saataviaan, sillä kiinteistöjen ylläpidossa on riittävästi kiinteitä kustannuksia. Loppuvuonna osa vuokranantajista joutui kiristämään luottopolitiikkaansa sekä miettimään uudelleen kuinka pitkiä maksusuunnitelmia on mahdollista ja järkevää tehdä. Vuokran perintä tuli monelle ajankohtaiseksi.

Näissä olosuhteissa luottopolitiikkaa tulisikin harkita toimitilojen vuokrasaatavissa asiakaskohtaisesti. Huomioitavia seikkoja ovat yrityksen toimiala, asema markkinoilla ja yrityksen senhetkinen maksukyky sekä tietenkin mitkä ovat yrityksen tulevaisuuden näkymät. Vanha sanonta ”maltti on valttia” ei päde luottopolitiikan suunnittelussa. Päättäjä, joka uskoo hallittuun riskinottoon toimii kuten sananlasku ”ei kysyvä tieltä eksy”. Saatavilla olevan tiedon hyödyntäminen ja siihen perustuva ennakointi ovat avainasemassa, jotta vuokranantaja välttyisi tulevilta luottotappioilta. Silloin tarvitaan hyvät työkalut riskien hallintaan ja osaamista niiden hyödyntämiseen. Jos jostain syystä sattuu niin, että saatava ei kotiudu ajallaan hyvistä ennakoivista toimenpiteistä huolimatta, niin Intrumilta löytyy toimitilojen ja asuntojen vuokrasaataviin erikoistunut asiantuntijatiimi, joka auttaa vuokranantajaa tarvittavissa toimenpiteissä saatavien kotiuttamiseksi.

Väliaikainen perintälain muutos suojaa taloudellisessa epävarmuustilanteessa

Loppuvuodesta eduskunta hyväksyi hallituksen esityksen väliaikaisesta perintälain muutoksesta. Väliaikainen lakimuutos koskee yritysperintää ja sen tarkoituksena on suojata yrityksiä pandemian ajan. Laki on voimassa 30.6.2021 asti. Suurimmat muutokset koskevat perintäkuluja sekä tratan käyttöä. Väliaikaista perintälakia tulee noudattaa perintäyhtiöiden lisäksi myös yrityksen itsensä tekemässä perinnässä. Intrumilla huolehdimme, että asiakkaidemme muistutus- ja perintäprosessit ovat lainmukaiset. Lisää perintälain muutoksesta voit lukea enemmän tiedotteestamme.

Intrumin maksuviivetutkimuksessa on todettu, että kokonaisuudessaan perintätoimeksiantojen määrä on ollut laskeva maaliskuusta 2020 alkaen. Trendiin vaikuttavat palvelujen ja tuotteiden kysynnän lasku eli laskutettavaa on syntynyt vähemmän. Perintätoimeksiantojen tarkastelussa on todettu myös yllättävä havainto. Perintään tulevat toimeksiannot maksetaan nyt nopeammin. Nopeamman maksamisen trendi on havaittavissa viime vuoden alkusyksystä aina vuoden loppuun. Me Intrumilla kehitämme jatkuvasti prosessejamme, jotta pystymme tarjoamaan velalliselle parhaat edellytykset maksamiselle.

Finanssialan talousennusteet vuodelle 2021 ovat varovaisen positiiviset. Valtiovarainministeriö uskoo, että yksityinen kulutus nousee alkuvuodesta asteittain, mutta palvelujen kulutus jää vaisuksi. Paljon on kiinni pandemian rauhoittumisesta sekä kuluttajien ja yritysten uskosta tulevaan.

Odotan jo kovasti pandemian jälkeistä aikaa ja yhteisiä keskusteluja asiakkaiden kanssa kahvikupin äärellä ”livenä”!”

Hyvää alkanutta vuotta!

Sari Erätuli-Jakovljevic

Yhteyspäällikkö

Intrum Oy